woensdag 19 december 2018

Supersuccesvol offreren

Een prospect verzoekt om een offerte: je stuurt er een op en je hoort er nooit meer iets van. Weet dat er ook offertes worden gevraagd om een reeds ontvangen offerte goed of juist slecht te laten lijken.

Als een prospect een offerteverzoek doet, bel hem op op en nodig hem uit: ik kan pas goed en gericht offreren als ik weet wat uw wensen en uw persoonlijke omstandigheden zijn: kom langs… dan bespreken we uw ideeën en situatie en dan kijken we of ik u kan helpen of dat u beter naar een andere notaris kunt. Welke aannemer stuurt een offerte voor een verbouwing als hij niet eerst helder beeld heeft van wat er moet gebeuren. Net als een aannemer moet de notaris ook onderzoeken of het fundament in orde is: huwelijksgoederenregime, samenlevingsovereenkomst, testament, herkomst van de financiële middelen en dergelijke. En hoe de transactie het beste in de persoonlijke omgeving valt in te passen.

Ja maar notariswerk is een commodity en u, notaris, doet precies hetzelfde als uw collega twee deuren verderop. Werkelijk, nodigt hij u ook eerst uit? Kijkt hij ook naar het grotere geheel? U staat op het punt om een van de meest ingrijpende beslissingen/aankopen/ …. te doen in uw leven en zoekt daar de goedkoopste oplossing voor… merkwaardig. Dat kan niet anders betekenen dan dat u niet precies weet waar u op moet letten. Laten we op z’n minst bezien of we het wat intelligenter kunnen doen.
Kunt u overmorgen om 14:30 uur bij mij op kantoor?

Waarom deze werkwijze?

Door mensen te laten langskomen, vóórdat je offreert, kun je ze eerst (een beetje) onzeker maken (de Wet op het notarisambt noemt dat de Belehrungspflicht) en vervolgens kun je oplossingen bespreken. Daardoor kun je aan vertrouwen bouwen en als dat er eenmaal is, speelt geld geen rol meer. Dit heet de vertrouwenscirkel of Circle of Trust; klik HIER. Net zoals je een ongehuwd samenwonende stel dat samen een huis koopt, adviseert om een samenlevingsovereenkomst en testamenten te laten opstellen, kun je in ieder dossier jouw cliënten veel beter helpen door vragen te stellen en oplossingen te bieden, waardoor je ook nog eens jouw omzet gerechtvaardigd verhoogt. Wij noemen dat Intakeoptimalisatie, wil je weten hoe dat werkt, klik HIER.

En zoals de meester van de verleiding Robert Cialdini reeds zei: vraag commitment en mensen zullen sneller kopen. Doordat ze zijn langs geweest, hebben ze al in de relatie geïnvesteerd en is het veel lastiger om weg te lopen. Je verhoogt dus de conversie van je offertes.

De prospect die niet op de uitnodiging ingaat, zal anders ook niet snel jouw cliënt zijn geworden (na ontvangst van jouw offerte). Hij zoekt waarschijnlijk de goedkoopste aanbieder en dat wil jij helemaal niet zijn (toch?). En zo weet je dat je aan deze prospect verder geen moeite hoeft te besteden.

Er is immers nu al (veel) teveel werk en dat wordt voor te weinig geld aangenomen. Demografie: 17 mio Nederlanders / 1.258 notarissen = 13.500 particulieren per notaris, 1 mio bedrijven / 1.258 notarissen = 790 bedrijven per notaris. Als die allemaal tegelijk komen…. Er zijn mijns inziens veel te weinig notarissen. De vraag naar notarieel werk is groter dan het aanbod. Daarom is het zo achterlijk druk op alle kantoren.

Verhoog je tarief. Baseer je dat op schaarste, dan voelen mensen zich klemgezet. Meer rekenen is geen enkel probleem als de cliënt ziet/voelt/beleeft dat je waarde toevoegt, in plaats van een commodity verkoopt. Een dat lukt het beste in een live gesprek.

Heb je de offerte uitgebracht, bel na een paar dagen na. Of laat dat doen.

Laat een reactie achter.

  • Het boekje "Boost je notariskantoor" is niet alleen een must voor notariskantoren maar ook voor andere professionals als advocaten en accountants. Een handleiding om jouw doelgroep en product te leren te begrijpen en voorspelbare groei te bereiken. Vraag ernaar bij PraktijkGenerator: ze zenden het jou GRATIS toe.

    Dirk-Jan Rol, Eigenaar van Admare, administratiekantoor voor de juridische sector
  • Ik voel mij sterker met PraktijkGenerator, het is mijn notariële partner.

    Jesse Russel van Team Notarissen in Maastricht
  • Fijn dat PraktijkGenerator in de drukke decembermaand in het notariaat zeer snel heeft gereageerd op mijn vraag per mail! Hierdoor kon de betreffende akte nog die maand passeren.

    Gijsbert van der Heiden van Notariskantoor Van der Heiden te Streefkerk
  • Je kennis op peil houden is een must als notaris. Bij PraktijkGenerator krijg ik alle know-how en PE-punten in één abonnement!

    Dorus de Hair, notaris bij De Hair Vrijdag notarissen & adviseurs te Oisterwijk
  • Inmiddels al meerdere Master Classes van PraktijkGenerator naar tevredenheid gevolgd. Fijn ook dat de rechtsgebieden familierecht en vastgoed worden behandeld.

    Idy van Hoek, notarisklerk bij Notariskantoor Annet Wijers te Heeze
  • Op 11 oktober 2018 heb ik de master class Goederenrecht voor de Notariële Vastgoedpraktijk bijgewoond. Kordate docenten die de cursus praktisch aanvliegen en ook openstaan voor interactie met de aanwezige. Zeer goede ervaring, ik zou het iedereen aan willen bevelen.

    Pepijn Beliën, notaris van Oostland Notaris te Berkel en Rodenrijs
  • Cindy van Goethem, notaris in Hulst

    Met PraktijkGenerator ga ik met een gerust hart slapen. Ik weet dat mijn output up-to-date is. Ik voel me sterker met PraktijkGenerator, het is mijn notariële partner.
  • Het is erg fijn om met Praktijkgenerator te werken, omdat Praktijkgenerator als modellenbank buitengewoon compleet is en je erop kunt vertrouwen dat deze modellen goed en actueel zijn.
    Max Hoedeman, Van Gogh Notarissen

    Max Hoedeman, notaris bij Van Gogh Notarissen, te Rucphen
  • Bij PraktijkGenerator.nl weten ze wat service is. Ik had een Engelse vertaling gedownload en kreeg kort daarop de mededeling dat er in dat model een fout stond die inmiddels was hersteld. Kijk, dat noem ik nou service! Elk model bevat fouten, de kans dat ze er bij PraktijkGenerator in blijven staan, is echter heel klein door hun open sourcesysteem.

    Martine Dekker, notaris bij Ligthelm & Dekker Notarissen te Rotterdam
  • Onlangs was ik betrokken bij een complexe certificering van aandelen. De checklist kernpunten administratievoorwaarden en het model van de administratievoorwaarden droegen eraan bij dat ik maatwerk kon leveren en deze certificering volledig naar de wensen van de opdrachtgever kon inrichten.  

    Erik Linssen, notaris bij Fokkema Linssen Notarissen Rotterdam
  • Wat een nuttige en inspirerende Master Class volgde ik via PraktijkGenerator over de Bedrijfsopvolgingsfaciliteit. PraktijkGenerator, ook voor de familierechtspecialist een aanrader!

    Nienke van Doorn-Laurs De Adviespraktijk Familierecht
  • Dirk en Luutzen van Praktijkgenerator hebben het begrepen: het is niet alleen modellen afnemen. Zij staan open voor suggesties en vragen worden snel beantwoord. Ook bieden zij master classes aan (waar abonnees overigens vaak gratis gebruik van kunnen maken) waar je écht iets van opsteekt. Kortom: service is een werkwoord en wij zijn enthousiast!

    Karen Anne Hüpler-Hebben notaris bij Kaep Notaris Utrecht
  • Dankzij PraktijkGenerator ben ik 's-avonds vader voor mijn kinderen in plaats van iemand die zijn eigen modellen zit te maken.

    Theo de Bie, notaris bij Van Mourik & De Bie Notarissen, Schaik
  • De notaris doet er verstandig aan de gereedschappen voor zijn praktijk in te kopen. Dat geldt ook voor zijn modellen. PraktijkGenerator biedt een compleet systeem, waarmee zeer efficiënt en op kwalitatief hoog niveau kan worden gewerkt.

    Steven Perrick, advocaat en hoogleraar notarieel recht aan de UvA
  • Door Praktijkgenerator heb ik al voor vele duizenden euro's extra werk uit bestaande dossiers gehaald en kan ik ook complexe zaken gemakkelijk aan. Het systeem verdient zich in een mum van tijd terug.

    Notariaat Kremer, Oldebroek/Wezep
  • Mijn oordeel is positief. Ik zou de website en de informatie het cijfer 8 geven.

    Arie Jan van der Bijl, notaris te Zoetermeer
  • De website werkt prima. Modellen zijn goed en ook juist de "kleine" modellen (van volmachten, besluiten e.d.) zijn erg handig. Kortom, ik ben een tevreden gebruiker van de website.

    Guido van den Bos, notaris te Nijkerk
  • Ik heb in ieder geval veel plezier en profijt van de generator. Voor een klein kantoor, is het ideaal!

    Caroline Neering, notaris te Den Haag
  • Helemaal consequent zijn de initiatiefnemers achter de Praktijkgenerator echter niet. Zij laten geen mogelijkheid onbenut om op te merken dat notarissen veelal te weinig rekenen in verhouding tot het belang van hun werkzaamheden en de (tegenwoordig bijna unieke) dienstvaardigheid die zij daarbij betrachten. Nu bezondigen zij zich aan dezelfde fout. Ongevraagd gratis PE-punten voor notarissen en hun kandidaat-notarissen en notarieel medewerkers, inbegrepen in een maandelijkse fee die toch al concurrerend was...

    Jeroen Ammerlaan, Ammerlaan Legal, Goes
Overzicht aangesloten notariskantoren

Mail of bel

026 379 19 12

voor meer info