vrijdag 13 januari 2012

Van akte naar projectbegeleiding

Stop met verkopen van de akte:

bied projectbegeleiding aan. Ontzorg jouw cliënt. Stel jouw cliënt centraal, hij is de belangrijkste persoon in jouw kantoor, immers uiteindelijk betaalt hij jou. We zijn van nature geneigd ons voornamelijk op de akte te concentreren (omdat we dat zelf het belangrijkste vinden en omdat we zo zijn opgeleid), terwijl de akte vaak “slechts” het eindstation is (onmisbaar, net als de andere stappen in het proces).

De cliënt is doorgaans voornamelijk geïnteresseerd in het resultaat. De weg er naar toe en of daar we of niet een akte voor nodig is, interesseert hem maar matig.

Bezoek eens een website van een notariskantoor en daar zie je: ik kan voor u passeren een akte van oprichting, van transport, van hypotheek, samenlevingsovereenkomst etc en enz, allemaal geredeneerd vanuit de notaris zelf, waarmee hij in feite aangeeft dat het om hem gaat, i.p.v. om de cliënt. Hoe is het gesteld met jouw eigen website?

Als je jezelf verplaatst in de beleving van jouw cliënt, zou je toch ook niet geïnteresseerd zijn in de formaliteiten, maar slechts in het resultaat?

Een voorbeeld: Zeg niet: “ik passeer uw akte van fusie”, maar zeg: “Wilt u fuseren, laat mij u dan helpen, u hoeft niet alles zelf te kunnen en/of te doen”. Het is hetzelfde werk, alleen de verpakking is anders. Verkoop een beleving. Het verschil is dat jij voor het proces (de beleving) meer kunt vragen dan voor het passeren van de akte.

Maak inzichtelijk wat jij allemaal gaat doen en wat er allemaal bij komt kijken, voordat de fusie een feit is. Hiermee toon jij je meer de onmisbare dan de noodzakelijke schakel in het fusieproces. Voor nagenoeg alle andere notariële rechtshandelingen geldt hetzelfde.

Ga met jouw cliënt de dialoog aan, (zeker voordat je een offerte stuurt), voed de onzekerheid (feed the fear heet dat in marketingkringen) en laat zien dat jij oplossingen kunt bieden voor die onzekerheden, dan ziet hij jou als de rots in de branding, in plaats van een noodzakelijk kwaad.

Door die dialoog help jij jouw cliënt beter, want hij wordt gedwongen over het proces na te denken en verder te kijken dan zijn neus lang is (of dan wat andere adviseurs die zich in jouw monopolie proberen in te vechten, hebben gezegd). Bovendien kwijt jij jezelf van je belehrungspflicht en zet je die juist in om jouw cliënt beter te helpen.

Doordat je ook zaken bespreekt, die buiten de directe scope van de opdracht vallen, haal je ook nog eens gerechtvaardigd meer omzet uit het dossier.

Probeer het (eens), en besef dat je je gedrag niet op één of slechts enkele negatieve ervaringen moet baseren (als het niet in één keer lukt).

Ben jij benieuwd hoe PraktijkGenerator jou daarbij kan helpen, bel of mail ons: dirk.de.lange@praktijkgenerator.nl of 0646378559.

Laat een reactie achter.

  • Cindy van Goethem, notaris in Hulst

    Met PraktijkGenerator ga ik met een gerust hart slapen. Ik weet dat mijn output up-to-date is. Ik voel me sterker met PraktijkGenerator, het is mijn notariële partner.
  • Het is erg fijn om met Praktijkgenerator te werken, omdat Praktijkgenerator als modellenbank buitengewoon compleet is en je erop kunt vertrouwen dat deze modellen goed en actueel zijn.
    Max Hoedeman, Van Gogh Notarissen

    Max Hoedeman, notaris bij Van Gogh Notarissen, te Rucphen
  • Bij PraktijkGenerator.nl weten ze wat service is. Ik had een Engelse vertaling gedownload en kreeg kort daarop de mededeling dat er in dat model een fout stond die inmiddels was hersteld. Kijk, dat noem ik nou service! Elk model bevat fouten, de kans dat ze er bij PraktijkGenerator in blijven staan, is echter heel klein door hun open sourcesysteem.

    Martine Dekker, notaris bij Ligthelm & Dekker Notarissen te Rotterdam
  • Onlangs was ik betrokken bij een complexe certificering van aandelen. De checklist kernpunten administratievoorwaarden en het model van de administratievoorwaarden droegen eraan bij dat ik maatwerk kon leveren en deze certificering volledig naar de wensen van de opdrachtgever kon inrichten.  

    Erik Linssen, notaris bij Fokkema Linssen Notarissen Rotterdam
  • Wat een nuttige en inspirerende Master Class volgde ik via PraktijkGenerator over de Bedrijfsopvolgingsfaciliteit. PraktijkGenerator, ook voor de familierechtspecialist een aanrader!

    Nienke van Doorn-Laurs De Adviespraktijk Familierecht
  • Dirk en Luutzen van Praktijkgenerator hebben het begrepen: het is niet alleen modellen afnemen. Zij staan open voor suggesties en vragen worden snel beantwoord. Ook bieden zij master classes aan (waar abonnees overigens vaak gratis gebruik van kunnen maken) waar je écht iets van opsteekt. Kortom: service is een werkwoord en wij zijn enthousiast!

    Karen Anne Hüpler-Hebben notaris bij Kaep Notaris Utrecht
  • Dankzij PraktijkGenerator ben ik 's-avonds vader voor mijn kinderen in plaats van iemand die zijn eigen modellen zit te maken.

    Theo de Bie, notaris bij Van Mourik & De Bie Notarissen, Schaik
  • De notaris doet er verstandig aan de gereedschappen voor zijn praktijk in te kopen. Dat geldt ook voor zijn modellen. PraktijkGenerator biedt een compleet systeem, waarmee zeer efficiënt en op kwalitatief hoog niveau kan worden gewerkt.

    Steven Perrick, advocaat en hoogleraar notarieel recht aan de UvA
  • Door Praktijkgenerator heb ik al voor vele duizenden euro's extra werk uit bestaande dossiers gehaald en kan ik ook complexe zaken gemakkelijk aan. Het systeem verdient zich in een mum van tijd terug.

    Notariaat Kremer, Oldebroek/Wezep
  • Mijn oordeel is positief. Ik zou de website en de informatie het cijfer 8 geven.

    Arie Jan van der Bijl, notaris te Zoetermeer
  • De website werkt prima. Modellen zijn goed en ook juist de "kleine" modellen (van volmachten, besluiten e.d.) zijn erg handig. Kortom, ik ben een tevreden gebruiker van de website.

    Guido van den Bos, notaris te Nijkerk
  • Ik heb in ieder geval veel plezier en profijt van de generator. Voor een klein kantoor, is het ideaal!

    Caroline Neering, notaris te Den Haag
  • Helemaal consequent zijn de initiatiefnemers achter de Praktijkgenerator echter niet. Zij laten geen mogelijkheid onbenut om op te merken dat notarissen veelal te weinig rekenen in verhouding tot het belang van hun werkzaamheden en de (tegenwoordig bijna unieke) dienstvaardigheid die zij daarbij betrachten. Nu bezondigen zij zich aan dezelfde fout. Ongevraagd gratis PE-punten voor notarissen en hun kandidaat-notarissen en notarieel medewerkers, inbegrepen in een maandelijkse fee die toch al concurrerend was...

    Jeroen Ammerlaan, Ammerlaan Legal, Goes
Overzicht aangesloten notariskantoren

Mail of bel

026- 3791912

voor meer info