vrijdag 13 januari 2012

Van akte naar projectbegeleiding

Stop met verkopen van de akte:

bied projectbegeleiding aan. Ontzorg jouw cliënt. Stel jouw cliënt centraal, hij is de belangrijkste persoon in jouw kantoor, immers uiteindelijk betaalt hij jou. We zijn van nature geneigd ons voornamelijk op de akte te concentreren (omdat we dat zelf het belangrijkste vinden en omdat we zo zijn opgeleid), terwijl de akte vaak “slechts” het eindstation is (onmisbaar, net als de andere stappen in het proces).

De cliënt is doorgaans voornamelijk geïnteresseerd in het resultaat. De weg er naar toe en of daar we of niet een akte voor nodig is, interesseert hem maar matig.

Bezoek eens een website van een notariskantoor en daar zie je: ik kan voor u passeren een akte van oprichting, van transport, van hypotheek, samenlevingsovereenkomst etc en enz, allemaal geredeneerd vanuit de notaris zelf, waarmee hij in feite aangeeft dat het om hem gaat, i.p.v. om de cliënt. Hoe is het gesteld met jouw eigen website?

Als je jezelf verplaatst in de beleving van jouw cliënt, zou je toch ook niet geïnteresseerd zijn in de formaliteiten, maar slechts in het resultaat?

Een voorbeeld: Zeg niet: “ik passeer uw akte van fusie”, maar zeg: “Wilt u fuseren, laat mij u dan helpen, u hoeft niet alles zelf te kunnen en/of te doen”. Het is hetzelfde werk, alleen de verpakking is anders. Verkoop een beleving. Het verschil is dat jij voor het proces (de beleving) meer kunt vragen dan voor het passeren van de akte.

Maak inzichtelijk wat jij allemaal gaat doen en wat er allemaal bij komt kijken, voordat de fusie een feit is. Hiermee toon jij je meer de onmisbare dan de noodzakelijke schakel in het fusieproces. Voor nagenoeg alle andere notariële rechtshandelingen geldt hetzelfde.

Ga met jouw cliënt de dialoog aan, (zeker voordat je een offerte stuurt), voed de onzekerheid (feed the fear heet dat in marketingkringen) en laat zien dat jij oplossingen kunt bieden voor die onzekerheden, dan ziet hij jou als de rots in de branding, in plaats van een noodzakelijk kwaad.

Door die dialoog help jij jouw cliënt beter, want hij wordt gedwongen over het proces na te denken en verder te kijken dan zijn neus lang is (of dan wat andere adviseurs die zich in jouw monopolie proberen in te vechten, hebben gezegd). Bovendien kwijt jij jezelf van je belehrungspflicht en zet je die juist in om jouw cliënt beter te helpen.

Doordat je ook zaken bespreekt, die buiten de directe scope van de opdracht vallen, haal je ook nog eens gerechtvaardigd meer omzet uit het dossier.

Probeer het (eens), en besef dat je je gedrag niet op één of slechts enkele negatieve ervaringen moet baseren (als het niet in één keer lukt).

Ben jij benieuwd hoe PraktijkGenerator jou daarbij kan helpen, bel of mail ons: dirk.de.lange@praktijkgenerator.nl of 0646378559.

Laat een reactie achter.

  • Met veel plezier woon ik de Master Classes van PraktijkGenerator bij, omdat deze goed georganiseerd zijn en inhoudelijk heel sterk zijn. Ik kan de Master Classes bij een ieder van harte aanbevelen.

    De heer mr B.L.W.P. Versteeg, notaris bij VHN Notarissen in Den Helder
  • De Praktijkgenerator is voor mijn kantoor een zeer waardevolle database!

    Wim van Ringelesteijn van Notariskantoor Mr W. van Ringelesteijn in Alblasserdam
  • Fijn dat PraktijkGenerator nu ook toelichtingen bij huwelijksvoorwaarden aanbiedt. De toelichtingen zijn ook intelligent gemaakt en daardoor in no time klaar.

    Gijsbert van der Heiden van Notariskantoor Van der Heiden te Streefkerk
  • Ik ben zeer tevreden met het abonnement bij PraktijkGenerator. Met PraktijkGenerator heb ik 3 voor de prijs van 1: alle know-how, (intelligente) modellen en PE-punten in één abonnement. Daarnaast kunnen wij gebruik maken van de expertise van de medewerkers van PraktijkGenerator en kunnen wij altijd terecht met vragen. Van belang is met name snel telefonisch advies over juridische kwesties maar ook gevraagd en ongevraagd advies over het runnen van een notariskantoor in deze tijden.
    Mevrouw mr J.P.M.L. Martens-Posthumus, notaris bij VanLier Posthumus notarissen
  • Ik ben superblij met PraktijkGenerator, hadden we veel eerder moeten doen. Een actueel modellenbestand tot je beschikking hebben scheelt een hoop tijd in plaats van alles zelf uitzoeken. Het is het geld meer dan waard!

    Mevrouw mr. F.P. Smink, notaris bij Notariskantoor Ellemers te Sneek
  • Het boekje "Boost jouw notariskantoor" is niet alleen een must voor notariskantoren maar ook voor andere professionals als advocaten en accountants. Een handleiding om jouw doelgroep en product te leren te begrijpen en voorspelbare groei te bereiken. Vraag ernaar bij PraktijkGenerator: ze zenden het jou GRATIS toe.

    Dirk-Jan Rol, eigenaar van Admare, administratiekantoor voor de juridische sector
  • Ik voel mij sterker met PraktijkGenerator, het is mijn notariële partner.

    Jesse Russel van Team Notarissen in Maastricht
  • Fijn dat PraktijkGenerator in de drukke decembermaand in het notariaat zeer snel heeft gereageerd op mijn vraag per mail! Hierdoor kon de betreffende akte nog die maand passeren.

    Gijsbert van der Heiden van Notariskantoor Van der Heiden te Streefkerk
  • Je kennis op peil houden is een must als notaris. Bij PraktijkGenerator krijg ik alle know-how en PE-punten in één abonnement!

    Dorus de Hair, notaris bij De Hair Vrijdag notarissen & adviseurs te Oisterwijk
  • Inmiddels al meerdere Master Classes van PraktijkGenerator naar tevredenheid gevolgd. Fijn ook dat de rechtsgebieden familierecht en vastgoed worden behandeld.

    Idy van Hoek, notarisklerk bij Notariskantoor Annet Wijers te Heeze
  • Op 11 oktober 2018 heb ik de master class Goederenrecht voor de Notariële Vastgoedpraktijk bijgewoond. Kordate docenten die de cursus praktisch aanvliegen en ook openstaan voor interactie met de aanwezige. Zeer goede ervaring, ik zou het iedereen aan willen bevelen.

    Pepijn Beliën, notaris van Oostland Notaris te Berkel en Rodenrijs
  • Het is erg fijn om met Praktijkgenerator te werken, omdat Praktijkgenerator als modellenbank buitengewoon compleet is en je erop kunt vertrouwen dat deze modellen goed en actueel zijn.
    Max Hoedeman, Van Gogh Notarissen

    Max Hoedeman, notaris bij Van Gogh Notarissen, te Rucphen
  • Bij PraktijkGenerator.nl weten ze wat service is. Ik had een Engelse vertaling gedownload en kreeg kort daarop de mededeling dat er in dat model een fout stond die inmiddels was hersteld. Kijk, dat noem ik nou service! Elk model bevat fouten, de kans dat ze er bij PraktijkGenerator in blijven staan, is echter heel klein door hun open sourcesysteem.

    Martine Dekker, notaris bij Ligthelm & Dekker Notarissen te Rotterdam
  • Onlangs was ik betrokken bij een complexe certificering van aandelen. De checklist kernpunten administratievoorwaarden en het model van de administratievoorwaarden droegen eraan bij dat ik maatwerk kon leveren en deze certificering volledig naar de wensen van de opdrachtgever kon inrichten.  

    Erik Linssen, notaris bij Fokkema Linssen Notarissen Rotterdam
  • Dirk en Luutzen van Praktijkgenerator hebben het begrepen: het is niet alleen modellen afnemen. Zij staan open voor suggesties en vragen worden snel beantwoord. Ook bieden zij master classes aan (waar abonnees overigens vaak gratis gebruik van kunnen maken) waar je écht iets van opsteekt. Kortom: service is een werkwoord en wij zijn enthousiast!

    Karen Anne Hüpler-Hebben notaris bij Kaep Notaris Utrecht
  • Dankzij PraktijkGenerator ben ik 's-avonds vader voor mijn kinderen in plaats van iemand die zijn eigen modellen zit te maken.

    Theo de Bie, notaris bij Van Mourik & De Bie Notarissen, Schaik
  • De notaris doet er verstandig aan de gereedschappen voor zijn praktijk in te kopen. Dat geldt ook voor zijn modellen. PraktijkGenerator biedt een compleet systeem, waarmee zeer efficiënt en op kwalitatief hoog niveau kan worden gewerkt.

    Steven Perrick, advocaat en hoogleraar notarieel recht aan de UvA
  • Mijn oordeel is positief. Ik zou de website en de informatie het cijfer 8 geven.

    Arie Jan van der Bijl, notaris te Zoetermeer
  • Helemaal consequent zijn de initiatiefnemers achter de Praktijkgenerator echter niet. Zij laten geen mogelijkheid onbenut om op te merken dat notarissen veelal te weinig rekenen in verhouding tot het belang van hun werkzaamheden en de (tegenwoordig bijna unieke) dienstvaardigheid die zij daarbij betrachten. Nu bezondigen zij zich aan dezelfde fout. Ongevraagd gratis PE-punten voor notarissen en hun kandidaat-notarissen en notarieel medewerkers, inbegrepen in een maandelijkse fee die toch al concurrerend was...

    Jeroen Ammerlaan, Ammerlaan Legal, Goes
Overzicht aangesloten notariskantoren

Mail of bel

026 379 19 12

voor meer info