dinsdag 16 september 2014

De 14 valkuilen bij modellen in eigen beheer

Hieronder de lijst met de meest voorkomende valkuilen:

1. Liever direct werk dan indirect werk (dossier gaat voor corvee)

2. Absentie in modellencommissievergaderingen: (de klant belt en claimt de notaris en die laat graag verstek gaan, want het is maar een modellenvergadering die hij mist).

3. Notarissen maken hun modellenhuiswerk niet waardoor de volgende vergadering niet effectief is.

4. Persoonlijke voorkeuren: “Heden, ** verscheen voor mij, Kees Netjes, notaris ter standplaats Lutjebroek” , of “Op ** verschijnt voor mij, Kees Netjes, notaris te Lutjebroek…” etc. “De comparant/e…” “De verschijnende persoon”

leiden tot marginale vooruitgang.

5. Het nieuwe elan waarmee het modellenproject wordt aangepakt, neemt rechtevenredig met het aantal bijeenkomsten af.

6. Omdat de nieuwe modellen niet tijdig af zijn, gaan medewerkers zelf eigen modellen beheren en onderhouden waarin wel rekening wordt gehouden met nieuwe wetgeving/jurisprudentie, en verdwijnt know how op plaatsen waar het niet voor de hele organisatie beschikbaar is.

7. Investeren in modellen betekent investeren in het kantoorbelang (waar anderen dus ook van profiteren) en niet in het eigen belang (en dat is, anders dan velen beweren, iets waar vele organisaties mee kampen).

8. Doordat de wijziging van een model invloed heeft op een hele stam andere modellen, schuift men de aanpak daarvan voor zich uit.

9. Doordat de wijziging van een model invloed heeft op een hele stam andere modellen, heeft men slechts een gedeelte gewijzigd en is de modellenpopulatie niet meer consistent.

10. Doordat de wijziging van een model invloed heeft op een hele stam andere modellen, schuift men de vertaling in het Engels voor zich uit.

11. Doordat de wijziging van een model niet goed wordt doordacht, verzuimt men ook de draaiboeken, stappenplannen, checklists en correspondentie aan te passen en loopt men een verhoogd risico fouten te maken.

12. Omdat de modellencommissie niet of (te) traag reageert, stopt de organisatie met het aanleveren van input op de modellen (want: er gebeurt toch weer niets mee).

13. Notarissen geloven dat hun cliënten bepaalde voorkeuren hebben t.a.v. het gebruik van terminologie, terwijl de cliënt allang blij is als hij iets snapt van de inhoud van de akte. Het zijn dus persoonlijke voorkeuren.

14. Notarissen geloven dat hun cliënten willen dat de notaris zelf zijn modellen maakt en onderhoudt, terwijl de cliënt daar echt niet mee bezig is: hij kiest zijn notaris op basis van vriendschap en vertrouwen of op basis van de prijs of een combinatie van die drie), en neemt aan dat de notaris zelf het juiste gereedschap kiest.

Herken jij een of meer van de bovenstaande punten? Vraag jij je af of het ook anders kan? Kijk dan eens op www.praktijkgenerator.nl of bel met Dirk de Lange, 0646378559

Laat een reactie achter.

  • Cindy van Goethem, notaris in Hulst

    Met PraktijkGenerator ga ik met een gerust hart slapen. Ik weet dat mijn output up-to-date is. Ik voel me sterker met PraktijkGenerator, het is mijn notariële partner.
  • Het is erg fijn om met Praktijkgenerator te werken, omdat Praktijkgenerator als modellenbank buitengewoon compleet is en je erop kunt vertrouwen dat deze modellen goed en actueel zijn.
    Max Hoedeman, Van Gogh Notarissen

    Max Hoedeman, notaris bij Van Gogh Notarissen, te Rucphen
  • Bij PraktijkGenerator.nl weten ze wat service is. Ik had een Engelse vertaling gedownload en kreeg kort daarop de mededeling dat er in dat model een fout stond die inmiddels was hersteld. Kijk, dat noem ik nou service! Elk model bevat fouten, de kans dat ze er bij PraktijkGenerator in blijven staan, is echter heel klein door hun open sourcesysteem.

    Martine Dekker, notaris bij Ligthelm & Dekker Notarissen te Rotterdam
  • Onlangs was ik betrokken bij een complexe certificering van aandelen. De checklist kernpunten administratievoorwaarden en het model van de administratievoorwaarden droegen eraan bij dat ik maatwerk kon leveren en deze certificering volledig naar de wensen van de opdrachtgever kon inrichten.  

    Erik Linssen, notaris bij Fokkema Linssen Notarissen Rotterdam
  • Wat een nuttige en inspirerende Master Class volgde ik via PraktijkGenerator over de Bedrijfsopvolgingsfaciliteit. PraktijkGenerator, ook voor de familierechtspecialist een aanrader!

    Nienke van Doorn-Laurs De Adviespraktijk Familierecht
  • Dirk en Luutzen van Praktijkgenerator hebben het begrepen: het is niet alleen modellen afnemen. Zij staan open voor suggesties en vragen worden snel beantwoord. Ook bieden zij master classes aan (waar abonnees overigens vaak gratis gebruik van kunnen maken) waar je écht iets van opsteekt. Kortom: service is een werkwoord en wij zijn enthousiast!

    Karen Anne Hüpler-Hebben notaris bij Kaep Notaris Utrecht
  • Dankzij PraktijkGenerator ben ik 's-avonds vader voor mijn kinderen in plaats van iemand die zijn eigen modellen zit te maken.

    Theo de Bie, notaris bij Van Mourik & De Bie Notarissen, Schaik
  • De notaris doet er verstandig aan de gereedschappen voor zijn praktijk in te kopen. Dat geldt ook voor zijn modellen. PraktijkGenerator biedt een compleet systeem, waarmee zeer efficiënt en op kwalitatief hoog niveau kan worden gewerkt.

    Steven Perrick, advocaat en hoogleraar notarieel recht aan de UvA
  • Door Praktijkgenerator heb ik al voor vele duizenden euro's extra werk uit bestaande dossiers gehaald en kan ik ook complexe zaken gemakkelijk aan. Het systeem verdient zich in een mum van tijd terug.

    Notariaat Kremer, Oldebroek/Wezep
  • Mijn oordeel is positief. Ik zou de website en de informatie het cijfer 8 geven.

    Arie Jan van der Bijl, notaris te Zoetermeer
  • De website werkt prima. Modellen zijn goed en ook juist de "kleine" modellen (van volmachten, besluiten e.d.) zijn erg handig. Kortom, ik ben een tevreden gebruiker van de website.

    Guido van den Bos, notaris te Nijkerk
  • Ik heb in ieder geval veel plezier en profijt van de generator. Voor een klein kantoor, is het ideaal!

    Caroline Neering, notaris te Den Haag
  • Helemaal consequent zijn de initiatiefnemers achter de Praktijkgenerator echter niet. Zij laten geen mogelijkheid onbenut om op te merken dat notarissen veelal te weinig rekenen in verhouding tot het belang van hun werkzaamheden en de (tegenwoordig bijna unieke) dienstvaardigheid die zij daarbij betrachten. Nu bezondigen zij zich aan dezelfde fout. Ongevraagd gratis PE-punten voor notarissen en hun kandidaat-notarissen en notarieel medewerkers, inbegrepen in een maandelijkse fee die toch al concurrerend was...

    Jeroen Ammerlaan, Ammerlaan Legal, Goes
Overzicht aangesloten notariskantoren

Mail of bel

026- 3791912

voor meer info