vrijdag 26 februari 2016

De Hoge Raad maakt korte metten met half werk en het parlement met de vervaltermijn voor klachtrecht.

smoking gun feb 2016

Twee recente uitspraken laten zien dat de rechter weinig op heeft met halfbakken werk.

  1. Als je niet kunt laten zien dat je de cliënt ergens niet voor hebt gewaarschuwd, wordt aangenomen dat je hem niet hebt gewaarschuwd. De bewijslast ligt dus bij jou. Zorg dus voor een goed besprekingsverslag! (HR 19 februari 2016, nr 15/01318 (HR:2016:288))
  2. Als jouw klerk niet goed nadenkt met het kiezen van een transportdatum, terwijl er nog e.e.a. aan notarieel voorwerk moet gebeuren waardoor er vertraging optreedt die tot schade leidt, ben je daar 100% aansprakelijk voor. (HR 19 februari 2016, nr 14/05284 (HR:2016:270))

De Eerste Kamer heeft onlangs ingestemd met artikel 99, vijftiende lid, van de Wet op het notarisambt:  het koppelen van de vervaltermijn uit de klachtprocedure aan het redelijkerwijs bekend worden van het handelen of nalaten. Hierdoor blijft een notaris in principe levenslang tuchtrechtelijk verantwoordelijk.

De omgeving om ons heen dwingt de beroepsgroep om veel zorgvuldiger te acteren. Is dat slecht nieuws?

Nee natuurlijk niet: het is een erkenning van de belangrijke rol die aan de notaris toekomt. Het is de prijs die een individuele notaris bij tijd en wijle moet betalen voor het domeinmonopolie van het gehele notariaat. En het is JOUW SMOKING GUN om tegen de goedkoopste notariszoeker te zeggen: Ik wil u graag helpen, maar dan op mijn condities. Ik word gedwongen nog zorgvuldiger te acteren en daarom kan ik het niet doen voor de prijs die u in uw hoofd heeft. En houd dan je rug recht. Als jouw collega dat ook doet, gaat het goed. En doet jouw collega dat niet, dan heeft hij het even heel druk en loopt zodoende veel meer risico, want dan kan hij simpelweg alle checks, balances en belehrungen niet uitvoeren.

Gebruik deze ontwikkelingen om jouw werkwijze te herzien. En gebruik deze ontwikkeling om jouw tarieven te herzien. Stel je cliënt centraal en verdubbel daarom je prijs. Je moet hem immers optimaal helpen! Weet je nog: als je je prijs verdubbelt, en minder dan 50% van je klanten loopt weg, heb je nog steeds meer geld en minder kans op een claim.

Cliënten lopen echter niet weg. Waarom niet? Dat komt door de werking van de Circle of trust:

Hoe wordt een vreemde jouw cliënt?

Stap 1: hij moet jou leren kennen.

Stap 2: hij moet jou aardig gaan vinden.

Stap 3: hij moet jou vertrouwen.

Stap 4: mogelijk: wordt hij jouw cliënt.

Stap 5: Is hij eenmaal jouw cliënt, zorg dan dat hij jouw ambassadeur wordt, zodat hij jou helpt bij Stap 1 en 2. Je maakt van een cliënt een ambassadeur door hem het gevoel te geven dat hij op de eerste plaats komt. Door hem meer te geven dan wat hij verwacht. Door je afspraken (vroeg)tijdig na te komen. Overdelivery heet dat.

Er staat geen EURO teken in de Cirkel of Trust. Dat betekent dat prijs juist niet belangrijk is om nieuwe cliënten aan te trekken. Gek genoeg onderscheiden vele notarissen zich nog steeds uitsluitend op prijs.

Klanten zoeken de goedkoopste prijs, cliënten zoeken een adviseur die ze vertrouwen. Is er vertrouwen, dan speelt prijs nauwelijks nog een rol.

Door bovengenoemde ontwikkelingen, heb je geen andere keus dan het uiterst zorgvuldig doen van je werk.

Laat een reactie achter.

  • Cindy van Goethem, notaris in Hulst

    Met PraktijkGenerator ga ik met een gerust hart slapen. Ik weet dat mijn output up-to-date is. Ik voel me sterker met PraktijkGenerator, het is mijn notariële partner.
  • Het is erg fijn om met Praktijkgenerator te werken, omdat Praktijkgenerator als modellenbank buitengewoon compleet is en je erop kunt vertrouwen dat deze modellen goed en actueel zijn.
    Max Hoedeman, Van Gogh Notarissen

    Max Hoedeman, notaris bij Van Gogh Notarissen, te Rucphen
  • Bij PraktijkGenerator.nl weten ze wat service is. Ik had een Engelse vertaling gedownload en kreeg kort daarop de mededeling dat er in dat model een fout stond die inmiddels was hersteld. Kijk, dat noem ik nou service! Elk model bevat fouten, de kans dat ze er bij PraktijkGenerator in blijven staan, is echter heel klein door hun open sourcesysteem.

    Martine Dekker, notaris bij Ligthelm & Dekker Notarissen te Rotterdam
  • Onlangs was ik betrokken bij een complexe certificering van aandelen. De checklist kernpunten administratievoorwaarden en het model van de administratievoorwaarden droegen eraan bij dat ik maatwerk kon leveren en deze certificering volledig naar de wensen van de opdrachtgever kon inrichten.  

    Erik Linssen, notaris bij Fokkema Linssen Notarissen Rotterdam
  • Wat een nuttige en inspirerende Master Class volgde ik via PraktijkGenerator over de Bedrijfsopvolgingsfaciliteit. PraktijkGenerator, ook voor de familierechtspecialist een aanrader!

    Nienke van Doorn-Laurs De Adviespraktijk Familierecht
  • Dirk en Luutzen van Praktijkgenerator hebben het begrepen: het is niet alleen modellen afnemen. Zij staan open voor suggesties en vragen worden snel beantwoord. Ook bieden zij master classes aan (waar abonnees overigens vaak gratis gebruik van kunnen maken) waar je écht iets van opsteekt. Kortom: service is een werkwoord en wij zijn enthousiast!

    Karen Anne Hüpler-Hebben notaris bij Kaep Notaris Utrecht
  • Dankzij PraktijkGenerator ben ik 's-avonds vader voor mijn kinderen in plaats van iemand die zijn eigen modellen zit te maken.

    Theo de Bie, notaris bij Van Mourik & De Bie Notarissen, Schaik
  • De notaris doet er verstandig aan de gereedschappen voor zijn praktijk in te kopen. Dat geldt ook voor zijn modellen. PraktijkGenerator biedt een compleet systeem, waarmee zeer efficiënt en op kwalitatief hoog niveau kan worden gewerkt.

    Steven Perrick, advocaat en hoogleraar notarieel recht aan de UvA
  • Door Praktijkgenerator heb ik al voor vele duizenden euro's extra werk uit bestaande dossiers gehaald en kan ik ook complexe zaken gemakkelijk aan. Het systeem verdient zich in een mum van tijd terug.

    Notariaat Kremer, Oldebroek/Wezep
  • Mijn oordeel is positief. Ik zou de website en de informatie het cijfer 8 geven.

    Arie Jan van der Bijl, notaris te Zoetermeer
  • De website werkt prima. Modellen zijn goed en ook juist de "kleine" modellen (van volmachten, besluiten e.d.) zijn erg handig. Kortom, ik ben een tevreden gebruiker van de website.

    Guido van den Bos, notaris te Nijkerk
  • Ik heb in ieder geval veel plezier en profijt van de generator. Voor een klein kantoor, is het ideaal!

    Caroline Neering, notaris te Den Haag
  • Helemaal consequent zijn de initiatiefnemers achter de Praktijkgenerator echter niet. Zij laten geen mogelijkheid onbenut om op te merken dat notarissen veelal te weinig rekenen in verhouding tot het belang van hun werkzaamheden en de (tegenwoordig bijna unieke) dienstvaardigheid die zij daarbij betrachten. Nu bezondigen zij zich aan dezelfde fout. Ongevraagd gratis PE-punten voor notarissen en hun kandidaat-notarissen en notarieel medewerkers, inbegrepen in een maandelijkse fee die toch al concurrerend was...

    Jeroen Ammerlaan, Ammerlaan Legal, Goes
Overzicht aangesloten notariskantoren

Mail of bel

026- 3791912

voor meer info