dinsdag 29 maart 2016

Bespreek jij een adreswijziging van een B.V.?

tuchtrechter foto van Jwyg

Een notaris heeft niet (meer aantoonbaar) met cliënt besproken of het adres van een over te nemen B.V. bij het handelsregister moet worden gewijzigd. Dit kwam hem op een tuchtrechtelijk gegronde klacht te staan (zonder oplegging van een maatregel), (zie: Kamer voor het Notariaat Arnhem-Leeuwarden 23 februari 2016, nr AL/2015/173). Geen zwaar vergrijp, maar wel iets waarvan de tuchtrechter zegt: het ligt op jouw weg, notaris, om hier naar te vragen. Of de tuchtrechter de volgende keer net zo mild oordeelt, is zeer de vraag. En ja, eerlijk gezegd: het ligt toch ook op de weg van de notaris om hier bij stil te staan? Doe je dat niet, dan doe je het NIET goed (= fout).

Bespreek jij dit punt bij de intake van een aandelenoverdracht? Bespreek jij of er een 403-garantie moet worden doorgehaald?

Of doe je dat alleen bij ingewikkelde zaken. Hoe weet jij of een zaak ingewikkeld is? Uit je hoofd, op jouw gevoel of doordat jij gerichte vragen stelt? Moet je alles onthouden, of gebruik je daar een hulpmiddel voor?

Wat hierbij echt helpt, is een systeem en dat systeem bestaat eruit dat je altijd een checklist gebruikt bij de intake. Als je er speciaal voor gaat zitten om een checklist te maken, kom je hooguit op 70% van de checks. In een bespreking met cliënten kom je door de dynamiek van de bespreking maar op 30%. Dus zonder hulpmiddel NOOIT op 100%.

De vraag (over het voornemen van verhuizing van de B.V.) stond overigens ook niet in onze checklist, maar sinds afgelopen weekend wel, waardoor de checklist nog weer beter is dan hij was. Elke keer dat wij vernemen van iets waarin de checklist niet voorziet, nemen we het direct op en denken we na welke andere modellen het nog meer raakt.

Wil jij weten welke 5 fouten jij nog meer bij een aandelenoverdracht kunt maken? Klik HIER voor een uittreksel uit onze checklist.

Als jij jouw cliënt echt centraal stelt, is het jouw morele verplichting hem zo goed mogelijk te helpen. En dat vindt de wetgever ook, vandaar de wettelijke Belehrungspflicht. Door het gebruik van een checklist help jij jouw cliënt veel beter. Gebruik je een goede checklist met een breed spectrum, dan bespreek je niet alleen zaken die de transactie direct betreffen, maar ook zaken als bijvoorbeeld financiering van de koopprijs of  de noodzaak of wenselijkheid van (aandeelhouders)overeenkomsten. En dan voldoe je dus aan je Belehrungspflicht. Vaak heeft de cliënt hier niet aan gedacht, maar wil hij wel graag advies of ondersteuning op dat vlak. Door de checklist goed te gebruiken, genereer je dus praktijk uit bestaande zaken. Dit noemen we ook wel Intakeoptimalisatie. Daarom heet onze website PraktijkGenerator.

De cliënt voelt zich serieus genomen en dat het om hem draait. En jij bent degene die dat doet. Daarmee herpositioneer je jezelf van stempelnotaris tot trusted advisor of zelfs expert. En daar hangt natuurlijk een prijskaartje aan: en dat is niet gelijk aan het Hema tarief  van EUR 125.

Als prijs jouw enige onderscheidende vermogen is (zonder monopoliedoel: dat je alle concurrenten wilt uitschakelen om daarna in je eentje de (woeker-)prijs te kunnen vaststellen), raak je op den duur uitgespeeld: er is altijd iemand die meent het nog goedkoper te kunnen doen. De notaris is niet als de ECB met haar negatieve rentes: als je geld gaat toegeven om het werk te mogen doen, ben je snel failliet. Als je waarde toevoegt, is er altijd werk voor jou en kun je een fatsoenlijke vergoeding bedingen. Mensen zijn bereid te betalen voor toegevoegde waarde. Waarde toevoegen, is niet zo moeilijk, je kunt het doen door een checklist te gebruiken.

Foto: Jwyg ©

Laat een reactie achter.

  • Cindy van Goethem, notaris in Hulst

    Met PraktijkGenerator ga ik met een gerust hart slapen. Ik weet dat mijn output up-to-date is. Ik voel me sterker met PraktijkGenerator, het is mijn notariële partner.
  • Het is erg fijn om met Praktijkgenerator te werken, omdat Praktijkgenerator als modellenbank buitengewoon compleet is en je erop kunt vertrouwen dat deze modellen goed en actueel zijn.
    Max Hoedeman, Van Gogh Notarissen

    Max Hoedeman, notaris bij Van Gogh Notarissen, te Rucphen
  • Bij PraktijkGenerator.nl weten ze wat service is. Ik had een Engelse vertaling gedownload en kreeg kort daarop de mededeling dat er in dat model een fout stond die inmiddels was hersteld. Kijk, dat noem ik nou service! Elk model bevat fouten, de kans dat ze er bij PraktijkGenerator in blijven staan, is echter heel klein door hun open sourcesysteem.

    Martine Dekker, notaris bij Ligthelm & Dekker Notarissen te Rotterdam
  • Onlangs was ik betrokken bij een complexe certificering van aandelen. De checklist kernpunten administratievoorwaarden en het model van de administratievoorwaarden droegen eraan bij dat ik maatwerk kon leveren en deze certificering volledig naar de wensen van de opdrachtgever kon inrichten.  

    Erik Linssen, notaris bij Fokkema Linssen Notarissen Rotterdam
  • Wat een nuttige en inspirerende Master Class volgde ik via PraktijkGenerator over de Bedrijfsopvolgingsfaciliteit. PraktijkGenerator, ook voor de familierechtspecialist een aanrader!

    Nienke van Doorn-Laurs De Adviespraktijk Familierecht
  • Dirk en Luutzen van Praktijkgenerator hebben het begrepen: het is niet alleen modellen afnemen. Zij staan open voor suggesties en vragen worden snel beantwoord. Ook bieden zij master classes aan (waar abonnees overigens vaak gratis gebruik van kunnen maken) waar je écht iets van opsteekt. Kortom: service is een werkwoord en wij zijn enthousiast!

    Karen Anne Hüpler-Hebben notaris bij Kaep Notaris Utrecht
  • Dankzij PraktijkGenerator ben ik 's-avonds vader voor mijn kinderen in plaats van iemand die zijn eigen modellen zit te maken.

    Theo de Bie, notaris bij Van Mourik & De Bie Notarissen, Schaik
  • De notaris doet er verstandig aan de gereedschappen voor zijn praktijk in te kopen. Dat geldt ook voor zijn modellen. PraktijkGenerator biedt een compleet systeem, waarmee zeer efficiënt en op kwalitatief hoog niveau kan worden gewerkt.

    Steven Perrick, advocaat en hoogleraar notarieel recht aan de UvA
  • Door Praktijkgenerator heb ik al voor vele duizenden euro's extra werk uit bestaande dossiers gehaald en kan ik ook complexe zaken gemakkelijk aan. Het systeem verdient zich in een mum van tijd terug.

    Notariaat Kremer, Oldebroek/Wezep
  • Mijn oordeel is positief. Ik zou de website en de informatie het cijfer 8 geven.

    Arie Jan van der Bijl, notaris te Zoetermeer
  • De website werkt prima. Modellen zijn goed en ook juist de "kleine" modellen (van volmachten, besluiten e.d.) zijn erg handig. Kortom, ik ben een tevreden gebruiker van de website.

    Guido van den Bos, notaris te Nijkerk
  • Ik heb in ieder geval veel plezier en profijt van de generator. Voor een klein kantoor, is het ideaal!

    Caroline Neering, notaris te Den Haag
  • Helemaal consequent zijn de initiatiefnemers achter de Praktijkgenerator echter niet. Zij laten geen mogelijkheid onbenut om op te merken dat notarissen veelal te weinig rekenen in verhouding tot het belang van hun werkzaamheden en de (tegenwoordig bijna unieke) dienstvaardigheid die zij daarbij betrachten. Nu bezondigen zij zich aan dezelfde fout. Ongevraagd gratis PE-punten voor notarissen en hun kandidaat-notarissen en notarieel medewerkers, inbegrepen in een maandelijkse fee die toch al concurrerend was...

    Jeroen Ammerlaan, Ammerlaan Legal, Goes
Overzicht aangesloten notariskantoren

Mail of bel

026- 3791912

voor meer info