Demo aanvragen
Terug naar overzicht

Dinsdag 29 maart 2016

Bespreek jij een adreswijziging van een B.V.?

 

Een notaris heeft niet (meer aantoonbaar) met cliënt besproken of het adres van een over te nemen B.V. bij het handelsregister moet worden gewijzigd. Dit kwam hem op een tuchtrechtelijk gegronde klacht te staan (zonder oplegging van een maatregel), (zie: Kamer voor het Notariaat Arnhem-Leeuwarden 23 februari 2016, nr AL/2015/173). Geen zwaar vergrijp, maar wel iets waarvan de tuchtrechter zegt: het ligt op jouw weg, notaris, om hier naar te vragen. Of de tuchtrechter de volgende keer net zo mild oordeelt, is zeer de vraag. En ja, eerlijk gezegd: het ligt toch ook op de weg van de notaris om hier bij stil te staan? Doe je dat niet, dan doe je het NIET goed (= fout).

Bespreek jij dit punt bij de intake van een aandelenoverdracht? Bespreek jij of er een 403-garantie moet worden doorgehaald?

Of doe je dat alleen bij ingewikkelde zaken. Hoe weet jij of een zaak ingewikkeld is? Uit je hoofd, op jouw gevoel of doordat jij gerichte vragen stelt? Moet je alles onthouden, of gebruik je daar een hulpmiddel voor?

Wat hierbij echt helpt, is een systeem en dat systeem bestaat eruit dat je altijd een checklist gebruikt bij de intake. Als je er speciaal voor gaat zitten om een checklist te maken, kom je hooguit op 70% van de checks. In een bespreking met cliënten kom je door de dynamiek van de bespreking maar op 30%. Dus zonder hulpmiddel NOOIT op 100%.

De vraag (over het voornemen van verhuizing van de B.V.) stond overigens ook niet in onze checklist, maar sinds afgelopen weekend wel, waardoor de checklist nog weer beter is dan hij was. Elke keer dat wij vernemen van iets waarin de checklist niet voorziet, nemen we het direct op en denken we na welke andere modellen het nog meer raakt.

Wil jij weten welke 5 fouten jij nog meer bij een aandelenoverdracht kunt maken? Klik HIER voor een uittreksel uit onze checklist.

Als jij jouw cliënt echt centraal stelt, is het jouw morele verplichting hem zo goed mogelijk te helpen. En dat vindt de wetgever ook, vandaar de wettelijke Belehrungspflicht. Door het gebruik van een checklist help jij jouw cliënt veel beter. Gebruik je een goede checklist met een breed spectrum, dan bespreek je niet alleen zaken die de transactie direct betreffen, maar ook zaken als bijvoorbeeld financiering van de koopprijs of  de noodzaak of wenselijkheid van (aandeelhouders)overeenkomsten. En dan voldoe je dus aan je Belehrungspflicht. Vaak heeft de cliënt hier niet aan gedacht, maar wil hij wel graag advies of ondersteuning op dat vlak. Door de checklist goed te gebruiken, genereer je dus praktijk uit bestaande zaken. Dit noemen we ook wel Intakeoptimalisatie. Daarom heet onze website PraktijkGenerator.

De cliënt voelt zich serieus genomen en dat het om hem draait. En jij bent degene die dat doet. Daarmee herpositioneer je jezelf van stempelnotaris tot trusted advisor of zelfs expert. En daar hangt natuurlijk een prijskaartje aan: en dat is niet gelijk aan het Hema tarief  van EUR 125.

Als prijs jouw enige onderscheidende vermogen is (zonder monopoliedoel: dat je alle concurrenten wilt uitschakelen om daarna in je eentje de (woeker-)prijs te kunnen vaststellen), raak je op den duur uitgespeeld: er is altijd iemand die meent het nog goedkoper te kunnen doen. De notaris is niet als de ECB met haar negatieve rentes: als je geld gaat toegeven om het werk te mogen doen, ben je snel failliet. Als je waarde toevoegt, is er altijd werk voor jou en kun je een fatsoenlijke vergoeding bedingen. Mensen zijn bereid te betalen voor toegevoegde waarde. Waarde toevoegen, is niet zo moeilijk, je kunt het doen door een checklist te gebruiken.

Foto: Jwyg ©