Demo aanvragen
Terug naar overzicht

Dinsdag 14 mei 2019

MissieGenerator

Heb jij een visie en een missie voor jouw kantoor? Zo ja, zou jij daar op klikken als die voorbij kwam als je aan het surfen bent op internet? Zo ja, goed bezig. Zo nee, laat ons jou helpen bij het invullen van jouw Missie/Positionering.

De termen missie en visie worden vaak door elkaar gebruikt en met elkaar verward. In hele grote lijnen: een visie is waar een bedrijf voor staat en een missie is wat je als bedrijf wilt bereiken. Het formuleren van een visie en missie geeft richting aan je bedrijf, het geeft de focus aan en vormt de basis voor de doelen.

Wat is de visie van jouw kantoor/bedrijf?

Jouw ambitie, op de toekomst gericht, de verbetering van iets dat te verbeteren valt, dat waar jij voor staat, dat wat jij wilt zijn, het probleem waar de mens mee worstelt.

Jouw visie moet je zelf vinden, daar kunnen we jou helaas niet bij helpen.

Om je visie te formuleren, moet je op zoek gaan naar je passie en kun je beginnen met het beantwoorden van de volgende vragen:

1. Waar houd ik het meest van om te leren? Denk aan de boeken die je graag leest en wat je fascineert in een museum of documentaire. Waar zoek je naar op internet.

2. Hoe kan ik het best/plezierigst/leukst met mensen in verbinding komen?

3. Hoe druk ik mij zelf het liefst zo volledig mogelijk uit? 4. Wat zijn mijn sterkste karaktereigenschappen?

Voorbeelden van visies van aansprekende bedrijven zijn:

  • Google: de informatie van de wereld voor iedereen toegankelijk
  • Nike: als je een lichaam hebt, ben je een atleet
  • Lego: speelgoed moet de fantasie prikkelen, je gaat ermee aan de slag en je wilt zelf dingen creëren
  • Virgin: laat vliegen fun zijn
  • Harley Davidson: zorgt voor een ” way of life”, ipv het maken van motorfietsen
  • De Efteling: mensen moeten van tijd tot tijd kunnen ontsnappen aan het leven van alledag

Wat is jouw Missie?

Wij kunnen jou helpen met het formuleren jouw Missie /Positionering:

Missie/Positionering is een no nonsense uitlating van hoe je wilt dat je wordt gepercipieerd in de hoofden van jouw prospects. Het is de core message van wat jij wilt afleveren.

Je wilt dat je prospects onthouden wat jij voor hen kunt betekenen. Je wilt ze motiveren om meer informatie over jou te willen hebben. Meestal heb je maar heel weinig tijd om dit te bereiken. Jouw positionering moet jouw prospects vertellen wat ze willen zodat ze voor je deur gaan staan om het te krijgen. Alles dat bestaat in de wereld van marketing zijn de percepties in de hoofden van de klanten en prospects. Hun perceptie is de realiteit.

Hiervoor geldt een eenvoudige matrix:

Ik/wij [werkwoord] [specifieke doelgroep] [voordeel] zodat zij [voordeel van het voordeel].

Een voorbeeld voor een winkel in tweedehands kleding: Ik help vrouwen in een bloei van het leven aan kwaliteitskleding met grote korting zodat zij zich zelfverzekerd (of mooi/prettig/comfortabel/gewaardeerd/zichtbaar) voelen in hun wereld.

Een voorbeeld voor een echtscheidingsmediator: Wij helpen kinderen van scheidende ouders aan de meest waardevolle omgangsregeling waardoor hun ouders zich kunnen richten op de toekomst van de kinderen.

Een voorbeeld voor een notaris die zich richt op de Poolse samenleving in Nederland: Vertaal naar Pools: Ik help Poolse Nederlanders met hun koophuis zodat zij zorgeloos in Nederland kunnen wonen en hun pensioen kunnen opbouwen.

Probeer er een mantra van te maken: één zin van maximaal vier woorden (en natuurlijk het liefst drie), die precies uitlegt waar je voor staat. Voorbeelden hiervan zijn:

  • Nike – Authentic Athletic Performance + Just do it
  • Disney – Fun Family Entertainment
  • Starbucks – Rewarding Everyday Moments
  • Fedex – Peace of Mind