dinsdag 2 februari 2021

Centrale aandeelhoudersregister (CAHR), wie wordt de beheerder?

Wie moet de beheerder van het Centrale Aandeelhoudersregister (CAHR) worden? De KNB of de KvK? Welke organisatie heeft de beste papieren en de beste ervaring met automatisering en beheer van registers? Dat lijkt me de belangrijkste vraag.

 

KvK

Als we kijken naar de berichten over de ervaringen met het ubo-register, zou ik de kamer van koophandel niet meteen aanbevelen. Het ubo-register is (slechts) een register waarin een “nieuwe” functionaris (de ubo) moet worden opgegeven, net zoals je al had de bestuurder, gevolmachtigde, commissaris, enig aandeelhouder etc. Dat levert al genoeg hoofdbrekens op. Je moet er niet aan denken dat het een register was geweest waar inschrijving rechtsgevolgen heeft voor andere rechtssubjecten en rechtsobjecten.

 

KNB

Dan de KNB. Weet de KNB waar ze aan begint, als ze het beheer van het CAHR wil organiseren? In mijn vorige bericht schatte ik de werkzaamheden bij de initiële invoer in op 1 mio werkuren, het geen neerkomt op 625 fte voor 1 jaar, en 26 fte voor het jaarlijkse reguliere werk. Het CAHR is technisch gesproken een heel ander register dan het Centrale Testamentenregister (CTR) en het Centraal Digitaal Repertorium (CDR). De KNB als beheerder ligt voor de hand als de vulling van het CAHR geschiedt vanuit het CDR.

 

Kadaster

Waarom denkt men niet aan het Kadaster? Die organisatie is bij uitstek toegerust om de input van min of meer ongestructureerde data te verwerken tot een eigendomsketting. Het is gewend aan het proces van de ontvangst van een akte om vervolgens daaruit gestructureerde data te distilleren en die te verwerken in de leggers om het eigendomsspoor te kunnen volgen. En om daar de specifieke titels aan te koppelen. Ik heb er nog niet veel over gehoord, maar volgens mij zou het Kadaster ook een serieuze kandidaat voor de beheerder van het CAHR moeten zijn.

 

The Crowd

Je kunt ook denken aan iets moderns, namelijk de Crowd. Laat het CAHR beheren of beter gezegd bewaren (net als de bewaarder bij het Kadaster) door de KNB (of een (not) for profit organisatie) en laat het vullen door de Crowd. Dan hoeft de beheerder geen 625 mensen een jaar lang een kantoorplek aan te bieden en 26 mensen jaar in jaar uit. Wie is dan die Crowd?

 

Dat zijn de 1.269 notarissen (werkzaam in 766 notariskantoren), die het CAHR gaan vullen. Het werk wordt daar nu toch al verricht, zij het nu in het blauwe boekje.

 

Je kunt ook denken aan de variant dat de notarissen zelf de functie van bewaarder gaan vervullen. Dat betekent geen centrale leiding, maar meer een zelfsturende organisatie. Dan zal de invoer iets minder gestructureerd verlopen en zal de output iets minder gelijkvormig zijn. Maar dat is bij het blauwe boekje nu ook al zo, en leidt niet tot grote problemen.

 

Blockchain

Het bovenstaande is gebaseerd op oude techniek en centrale registratie. Je kunt ook echt om en een blockchain opzetten, waarin het aandeelhouderschap decentraal wordt bijgehouden via de Nodes (de notariskantoren!) die een private blockchain onderhouden. Er zijn verschillende blockchain discussiefora en dit zou een mooie case zijn om in te duiken. Wellicht is dit de echte oplossing voor het CAHR.

 

Stay Tuned

In ons volgende bericht gaan we in op de vraag hoe het CAHR kan worden ingericht. Stay tuned!

 

Klik HIER voor ons filmpje.

 

 

Laat een reactie achter.

  • Ik ben zeer tevreden met het abonnement bij PraktijkGenerator. Met PraktijkGenerator heb ik 3 voor de prijs van 1: alle know-how, (intelligente) modellen en PE-punten in één abonnement. Daarnaast kunnen wij gebruik maken van de expertise van de medewerkers van PraktijkGenerator en kunnen wij altijd terecht met vragen. Van belang is met name snel telefonisch advies over juridische kwesties maar ook gevraagd en ongevraagd advies over het runnen van een notariskantoor in deze tijden.
    Mevrouw mr J.P.M.L. Martens-Posthumus, notaris bij VanLier Posthumus notarissen
  • Ik ben superblij met PraktijkGenerator, hadden we veel eerder moeten doen. Een actueel modellenbestand tot je beschikking hebben scheelt een hoop tijd in plaats van alles zelf uitzoeken. Het is het geld meer dan waard!

    Mevrouw mr. F.P. Smink, notaris bij Notariskantoor Ellemers te Sneek
  • Het boekje "Boost je notariskantoor" is niet alleen een must voor notariskantoren maar ook voor andere professionals als advocaten en accountants. Een handleiding om jouw doelgroep en product te leren te begrijpen en voorspelbare groei te bereiken. Vraag ernaar bij PraktijkGenerator: ze zenden het jou GRATIS toe.

    Dirk-Jan Rol, Eigenaar van Admare, administratiekantoor voor de juridische sector
  • Ik voel mij sterker met PraktijkGenerator, het is mijn notariële partner.

    Jesse Russel van Team Notarissen in Maastricht
  • Fijn dat PraktijkGenerator in de drukke decembermaand in het notariaat zeer snel heeft gereageerd op mijn vraag per mail! Hierdoor kon de betreffende akte nog die maand passeren.

    Gijsbert van der Heiden van Notariskantoor Van der Heiden te Streefkerk
  • Je kennis op peil houden is een must als notaris. Bij PraktijkGenerator krijg ik alle know-how en PE-punten in één abonnement!

    Dorus de Hair, notaris bij De Hair Vrijdag notarissen & adviseurs te Oisterwijk
  • Inmiddels al meerdere Master Classes van PraktijkGenerator naar tevredenheid gevolgd. Fijn ook dat de rechtsgebieden familierecht en vastgoed worden behandeld.

    Idy van Hoek, notarisklerk bij Notariskantoor Annet Wijers te Heeze
  • Op 11 oktober 2018 heb ik de master class Goederenrecht voor de Notariële Vastgoedpraktijk bijgewoond. Kordate docenten die de cursus praktisch aanvliegen en ook openstaan voor interactie met de aanwezige. Zeer goede ervaring, ik zou het iedereen aan willen bevelen.

    Pepijn Beliën, notaris van Oostland Notaris te Berkel en Rodenrijs
  • Het is erg fijn om met Praktijkgenerator te werken, omdat Praktijkgenerator als modellenbank buitengewoon compleet is en je erop kunt vertrouwen dat deze modellen goed en actueel zijn.
    Max Hoedeman, Van Gogh Notarissen

    Max Hoedeman, notaris bij Van Gogh Notarissen, te Rucphen
  • Bij PraktijkGenerator.nl weten ze wat service is. Ik had een Engelse vertaling gedownload en kreeg kort daarop de mededeling dat er in dat model een fout stond die inmiddels was hersteld. Kijk, dat noem ik nou service! Elk model bevat fouten, de kans dat ze er bij PraktijkGenerator in blijven staan, is echter heel klein door hun open sourcesysteem.

    Martine Dekker, notaris bij Ligthelm & Dekker Notarissen te Rotterdam
  • Onlangs was ik betrokken bij een complexe certificering van aandelen. De checklist kernpunten administratievoorwaarden en het model van de administratievoorwaarden droegen eraan bij dat ik maatwerk kon leveren en deze certificering volledig naar de wensen van de opdrachtgever kon inrichten.  

    Erik Linssen, notaris bij Fokkema Linssen Notarissen Rotterdam
  • Dirk en Luutzen van Praktijkgenerator hebben het begrepen: het is niet alleen modellen afnemen. Zij staan open voor suggesties en vragen worden snel beantwoord. Ook bieden zij master classes aan (waar abonnees overigens vaak gratis gebruik van kunnen maken) waar je écht iets van opsteekt. Kortom: service is een werkwoord en wij zijn enthousiast!

    Karen Anne Hüpler-Hebben notaris bij Kaep Notaris Utrecht
  • Dankzij PraktijkGenerator ben ik 's-avonds vader voor mijn kinderen in plaats van iemand die zijn eigen modellen zit te maken.

    Theo de Bie, notaris bij Van Mourik & De Bie Notarissen, Schaik
  • De notaris doet er verstandig aan de gereedschappen voor zijn praktijk in te kopen. Dat geldt ook voor zijn modellen. PraktijkGenerator biedt een compleet systeem, waarmee zeer efficiënt en op kwalitatief hoog niveau kan worden gewerkt.

    Steven Perrick, advocaat en hoogleraar notarieel recht aan de UvA
  • Mijn oordeel is positief. Ik zou de website en de informatie het cijfer 8 geven.

    Arie Jan van der Bijl, notaris te Zoetermeer
  • Helemaal consequent zijn de initiatiefnemers achter de Praktijkgenerator echter niet. Zij laten geen mogelijkheid onbenut om op te merken dat notarissen veelal te weinig rekenen in verhouding tot het belang van hun werkzaamheden en de (tegenwoordig bijna unieke) dienstvaardigheid die zij daarbij betrachten. Nu bezondigen zij zich aan dezelfde fout. Ongevraagd gratis PE-punten voor notarissen en hun kandidaat-notarissen en notarieel medewerkers, inbegrepen in een maandelijkse fee die toch al concurrerend was...

    Jeroen Ammerlaan, Ammerlaan Legal, Goes
Overzicht aangesloten notariskantoren

Mail of bel

026 379 19 12

voor meer info