vrijdag 17 september 2021

APK en AVG

Vorige week weer een min of meer normale PraktijkGenerator Master Class meegemaakt. Geen mondkapjes, het vertrouwde lunchbuffet Van Van der Valk Exclusive en na afloop gewoon een borrel met borrelhappen.

Het onderwerp was de AVG en de docent was prof. Gerrit-Jan Zwenne, hoogleraar in Leiden en Advocaat in Den Haag.

De belangrijkste Takeaway voor mij was dat als je als notaris cliënten wilt helpen met een soort APK en je dat per e-mail wilt doen, je er verstandig aan doet om vooraf (schriftelijke) toestemming van je cliënt te vragen.

Nu is het nog steeds ontzettend druk in het notariaat. Het lijkt dus niet voor de hand te liggen dit soort acties nu in te zetten.

Zoals we inmiddels uit ervaring weten, komt na hoogtij ook weer laagtij. Alleen wanneer, dat is onzeker.

Begin dus nu met het verzamelen van toestemmingen om je cliënten te zijner tijd te mogen benaderen met het kattebel om te bezien of alles nog wel “past”. Net na het passeren van de akte is een uitstekend moment om de cliënt een toestemmingsverklaring te laten tekenen. En willen ze het niet, even goede vrienden.

Als je de oud-cliënt met een brief benadert, is de toestemming strikt genomen niet noodzakelijk omdat je dan kunt stellen dat je handelt uit een gerechtvaardigd belang. Zodra er e-mail of telefoon bij komt kijken, geldt de toestemmingseis uit de Telecomwet.

Het is verstandiger om te e-mailen (immers niet elke adreswijziging wordt aan jou doorgegeven en een GBA-check om even te kijken of je nog wel het juiste adres hebt, lijkt mij niet toegestaan). NB een brief op het verkeerde adres is al een datalek.

Als het e-mailadres niet meer in gebruik is, bounced de e-mail en is er geen sprake van een datalek. Omdat e-mailadressen vaak delen van de naam bevatten is de kans op verkeerde adressering minimaal.

Wees er wel op bedacht dat een e-mail an sich onveilig is, het kan per vergissing zo worden geforward etc. Wees dus niet specifiek en schrijf niet in de mail wat de cliënt destijds allemaal precies geregeld heeft. En zorg ervoor dat er een opt-out mogelijkheid bestaat: dat betekent dat hij op elk moment zonder zware drempels moet kunnen aangeven dat hij geen berichten meer wil ontvangen.

Nog een voordeel van e-mail is dat het goedkoper is en veel minder tijd kost dan gewone post.

Een bevriend notaris past de APK al jaren toe en ik heb me laten vertellen dat zij verder niets aan acquisitie van nieuwe cliënten hoeft te doen. De conversie op de APK is 25%. Dus 4 mailtjes, één afspraak voor betaald (onderhouds-)werk.

Als je daar mee gaat rekenen, kom je tot verbluffende resultaten. Stel je hebt 10.000 adressen, je stuurt eens per 3 jaar een apk-bericht. Dat zijn dan 3.333 berichten per jaar. 25% daarvan reageert. Dat zijn dan 833 nieuwe dossiers.  Als de gemiddelde omzet per dossier € 1.500 is, kom je op € 1,2 mio.

De Future Pro(o)f hoeft echt niet zelf het wiel uit te vinden en mag zich best laten inspirerend door andere Future Profs en zorgt er nu al voor dat als er mindere tijden komen, hij wel werk houdt.

© Foto Schopie1

 

Laat een reactie achter.

  • Fijn dat PraktijkGenerator nu ook toelichtingen bij huwelijksvoorwaarden aanbiedt. De toelichtingen zijn ook intelligent gemaakt en daardoor in no time klaar.

    Gijsbert van der Heiden van Notariskantoor Van der Heiden te Streefkerk
  • Ik ben zeer tevreden met het abonnement bij PraktijkGenerator. Met PraktijkGenerator heb ik 3 voor de prijs van 1: alle know-how, (intelligente) modellen en PE-punten in één abonnement. Daarnaast kunnen wij gebruik maken van de expertise van de medewerkers van PraktijkGenerator en kunnen wij altijd terecht met vragen. Van belang is met name snel telefonisch advies over juridische kwesties maar ook gevraagd en ongevraagd advies over het runnen van een notariskantoor in deze tijden.
    Mevrouw mr J.P.M.L. Martens-Posthumus, notaris bij VanLier Posthumus notarissen
  • Ik ben superblij met PraktijkGenerator, hadden we veel eerder moeten doen. Een actueel modellenbestand tot je beschikking hebben scheelt een hoop tijd in plaats van alles zelf uitzoeken. Het is het geld meer dan waard!

    Mevrouw mr. F.P. Smink, notaris bij Notariskantoor Ellemers te Sneek
  • Het boekje "Boost jouw notariskantoor" is niet alleen een must voor notariskantoren maar ook voor andere professionals als advocaten en accountants. Een handleiding om jouw doelgroep en product te leren te begrijpen en voorspelbare groei te bereiken. Vraag ernaar bij PraktijkGenerator: ze zenden het jou GRATIS toe.

    Dirk-Jan Rol, eigenaar van Admare, administratiekantoor voor de juridische sector
  • Ik voel mij sterker met PraktijkGenerator, het is mijn notariële partner.

    Jesse Russel van Team Notarissen in Maastricht
  • Fijn dat PraktijkGenerator in de drukke decembermaand in het notariaat zeer snel heeft gereageerd op mijn vraag per mail! Hierdoor kon de betreffende akte nog die maand passeren.

    Gijsbert van der Heiden van Notariskantoor Van der Heiden te Streefkerk
  • Je kennis op peil houden is een must als notaris. Bij PraktijkGenerator krijg ik alle know-how en PE-punten in één abonnement!

    Dorus de Hair, notaris bij De Hair Vrijdag notarissen & adviseurs te Oisterwijk
  • Inmiddels al meerdere Master Classes van PraktijkGenerator naar tevredenheid gevolgd. Fijn ook dat de rechtsgebieden familierecht en vastgoed worden behandeld.

    Idy van Hoek, notarisklerk bij Notariskantoor Annet Wijers te Heeze
  • Op 11 oktober 2018 heb ik de master class Goederenrecht voor de Notariële Vastgoedpraktijk bijgewoond. Kordate docenten die de cursus praktisch aanvliegen en ook openstaan voor interactie met de aanwezige. Zeer goede ervaring, ik zou het iedereen aan willen bevelen.

    Pepijn Beliën, notaris van Oostland Notaris te Berkel en Rodenrijs
  • Het is erg fijn om met Praktijkgenerator te werken, omdat Praktijkgenerator als modellenbank buitengewoon compleet is en je erop kunt vertrouwen dat deze modellen goed en actueel zijn.
    Max Hoedeman, Van Gogh Notarissen

    Max Hoedeman, notaris bij Van Gogh Notarissen, te Rucphen
  • Bij PraktijkGenerator.nl weten ze wat service is. Ik had een Engelse vertaling gedownload en kreeg kort daarop de mededeling dat er in dat model een fout stond die inmiddels was hersteld. Kijk, dat noem ik nou service! Elk model bevat fouten, de kans dat ze er bij PraktijkGenerator in blijven staan, is echter heel klein door hun open sourcesysteem.

    Martine Dekker, notaris bij Ligthelm & Dekker Notarissen te Rotterdam
  • Onlangs was ik betrokken bij een complexe certificering van aandelen. De checklist kernpunten administratievoorwaarden en het model van de administratievoorwaarden droegen eraan bij dat ik maatwerk kon leveren en deze certificering volledig naar de wensen van de opdrachtgever kon inrichten.  

    Erik Linssen, notaris bij Fokkema Linssen Notarissen Rotterdam
  • Dirk en Luutzen van Praktijkgenerator hebben het begrepen: het is niet alleen modellen afnemen. Zij staan open voor suggesties en vragen worden snel beantwoord. Ook bieden zij master classes aan (waar abonnees overigens vaak gratis gebruik van kunnen maken) waar je écht iets van opsteekt. Kortom: service is een werkwoord en wij zijn enthousiast!

    Karen Anne Hüpler-Hebben notaris bij Kaep Notaris Utrecht
  • Dankzij PraktijkGenerator ben ik 's-avonds vader voor mijn kinderen in plaats van iemand die zijn eigen modellen zit te maken.

    Theo de Bie, notaris bij Van Mourik & De Bie Notarissen, Schaik
  • De notaris doet er verstandig aan de gereedschappen voor zijn praktijk in te kopen. Dat geldt ook voor zijn modellen. PraktijkGenerator biedt een compleet systeem, waarmee zeer efficiënt en op kwalitatief hoog niveau kan worden gewerkt.

    Steven Perrick, advocaat en hoogleraar notarieel recht aan de UvA
  • Mijn oordeel is positief. Ik zou de website en de informatie het cijfer 8 geven.

    Arie Jan van der Bijl, notaris te Zoetermeer
  • Helemaal consequent zijn de initiatiefnemers achter de Praktijkgenerator echter niet. Zij laten geen mogelijkheid onbenut om op te merken dat notarissen veelal te weinig rekenen in verhouding tot het belang van hun werkzaamheden en de (tegenwoordig bijna unieke) dienstvaardigheid die zij daarbij betrachten. Nu bezondigen zij zich aan dezelfde fout. Ongevraagd gratis PE-punten voor notarissen en hun kandidaat-notarissen en notarieel medewerkers, inbegrepen in een maandelijkse fee die toch al concurrerend was...

    Jeroen Ammerlaan, Ammerlaan Legal, Goes
Overzicht aangesloten notariskantoren

Mail of bel

026 379 19 12

voor meer info