maandag 27 juni 2022

Aanbevelingsystemen

“Nothing influences people more than a recommendation from a trusted friend. A trusted referral is the Holy Grail of advertising.” Mark Zuckerberg

Aanbevelingen zijn het geheim om het succes van jouw kantoor op lange termijn te garanderen.

Het werven van nieuwe cliënten is kostbaar en tijdrovend. Wanneer jij jouw bestaande cliënten kunt gebruiken om het woord over jouw kantoor te verspreiden, bespaar je tijd, geld en energie.

Niet alleen dat… Cliënten die naar jouw kantoor zijn doorverwezen, zijn in alle opzichten betere cliënten. Ze zijn minder tariefgericht, waarderen je meer, geven meer uit, kopen vaker, en het beste van alles… ze verwijzen meer door.

Veel notarissen weten echter niet waar ze moeten beginnen met het genereren van aanbevelingen.

Anderen vragen om jouw kantoor te ‘promoten’ kan ongemakkelijk of intimiderend aanvoelen. Maar het goede nieuws is dat tevreden cliënten jouw naam graag doorgeven aan hun vrienden.

Zelfs als je al aanbevelingen naar jouw kantoor krijgt, gebeuren deze waarschijnlijk vanzelf, zonder jouw directe invloed. Helaas is dat geen betrouwbaar systeem.

Als je eenmaal begrijpt hoe jij jouw kantoor meer doorverwijsbaar kunt maken en hoe jij jouw bestaande cliënten kunt vragen om door te verwijzen, ben je goed op weg om een ​​verwijzingsSYSTEEM te creëren dat een lang en succesvol leven voor jouw kantoor mede garandeert.

Hier zijn 10 eenvoudige ideeën om meer aanbevelingen voor uw kantoor te krijgen:

  1. Doe een co-promotie

Maak afspraken met andere bedrijven die dezelfde doelgroep bedienen met gratis producten/diensten om elkaar op de maillijsten te promoten (bijv. notaris, advocaat en accountant, grafisch ontwerper en tekstschrijver, psychotherapeut en fysiotherapeut).

Voor lokale bedrijven (bijv. kapper, personal trainer, yogaleraar, schoonmaakdiensten) een label/netwerk ontwikkelen met vergelijkbare bedrijven in het hele land (bijvoorbeeld zoals Netwerk, Formaat, Actie etc).

Wanneer iemand van buiten de stad jou om jouw diensten vraagt, verwijs ze dan naar het bedrijf dat jij in hun stad steunt. Maak afspraken dat zij hetzelfde voor jou zullen doen.

  1. Krijg die droom-cliënten

Maak een lijst van jouw ideale ‘grote’ DREAM-cliënten. Neem vervolgens contact op met jouw huidige cliënten, jouw Linkedin-connecties en jouw volgers op sociale media en vraag: ‘Kun je me helpen in contact te komen met XX?’

  1. Voeg toe aan de factuur

Bij elke factuur die je naar een cliënt stuurt (in een envelop of per e-mail) voeg je een bedankbriefje toe en een cadeaubon/kortingvoucher die ze aan een vriend kunnen geven. NB het verbod op retourprovisie.

  1. Bied een groepskorting aan

Bijvoorbeeld: een levenstestament is € 500, maar 3 personen die in hetzelfde verpleeghuis wonen ieder voor € 300 en bij 7 personen ieder € 200. Ze gaan erop uit om andere mensen over te halen zich bij hen aan te sluiten bij het kopen van wat je ook aanbiedt.

  1. Vraag om aanbevelingen binnen het bedrijf

Als je Business to Business (B2B) doet met grote bedrijven, vraag dan aan je contactpersoon: “Je weet wat we doen en we hebben je echt geholpen. Zou jij ons kunnen aanbevelen aan iemand anders in jouw organisatie?”

  1. Vraag uw beste cliënten om aanbevelingen

Maak een lijst van uw TOP 10-20 cliënten (die jouw de meeste omzet brengen), ontmoet ze vervolgens individueel en bedank ze voor hun zaken. Zeg dan: “Laten we uw contactenlijst (e-maillijst, LinkedIn-verbindingen, CRM …) doornemen om te zien aan wie u mij kunt aanbevelen.” Laat ze dan persoonlijk de mensen bellen die ze op die verwijzingslijst hebben gezet. Dit getuigt van lef en zelfvertrouwen…

  1. Bedank ze voor het aanbevelen

Ga terug naar de mensen die jou hebben doorverwezen, zodat ze weten wat er tijdens het proces is gebeurd. En als de verwijzing een cliënt is geworden, stuur dan degene die heeft doorverwezen een verrassingsgeschenk aan: ‘bedankt’. Ze zullen vaker willen doorverwijzen. NB het verbod van retourprovisie.

  1. Ontvang een aanbeveling

Wanneer jij iemand vraagt jou je​u door te verwijzen en zij geven jou een naam, vraag hen dan om een ​​korte aanbevelingsbrief/e-mail te schrijven.

  1. Vervolggesprek

Een paar dagen/weken nadat je een product/dienst hebt geleverd, neem je contact op met jouw cliënt en vraag je hoe het met ze gaat. Stel dat ze tevreden zijn, vraag of er iemand is naar wie ze je kunnen doorverwijzen. En vraag of ze een quote over jouw kantoor willen schrijven.

  1. Vraag om evaluatie en aanbevelingen

Nadat je klaar bent met het leveren van een product/dienst, stuur jouw cliënt een evaluatieformulier en laat daarop ruimte voor 3 namen van aanbevelingen en de vraag: “Wat zou u hen over ons vertellen?”

Ontleend aan Business University van N. Neta

  • Fijn dat PraktijkGenerator nu ook toelichtingen bij huwelijksvoorwaarden aanbiedt. De toelichtingen zijn ook intelligent gemaakt en daardoor in no time klaar.

    Gijsbert van der Heiden van Notariskantoor Van der Heiden te Streefkerk
  • Ik ben zeer tevreden met het abonnement bij PraktijkGenerator. Met PraktijkGenerator heb ik 3 voor de prijs van 1: alle know-how, (intelligente) modellen en PE-punten in één abonnement. Daarnaast kunnen wij gebruik maken van de expertise van de medewerkers van PraktijkGenerator en kunnen wij altijd terecht met vragen. Van belang is met name snel telefonisch advies over juridische kwesties maar ook gevraagd en ongevraagd advies over het runnen van een notariskantoor in deze tijden.
    Mevrouw mr J.P.M.L. Martens-Posthumus, notaris bij VanLier Posthumus notarissen
  • Ik ben superblij met PraktijkGenerator, hadden we veel eerder moeten doen. Een actueel modellenbestand tot je beschikking hebben scheelt een hoop tijd in plaats van alles zelf uitzoeken. Het is het geld meer dan waard!

    Mevrouw mr. F.P. Smink, notaris bij Notariskantoor Ellemers te Sneek
  • Het boekje "Boost jouw notariskantoor" is niet alleen een must voor notariskantoren maar ook voor andere professionals als advocaten en accountants. Een handleiding om jouw doelgroep en product te leren te begrijpen en voorspelbare groei te bereiken. Vraag ernaar bij PraktijkGenerator: ze zenden het jou GRATIS toe.

    Dirk-Jan Rol, eigenaar van Admare, administratiekantoor voor de juridische sector
  • Ik voel mij sterker met PraktijkGenerator, het is mijn notariële partner.

    Jesse Russel van Team Notarissen in Maastricht
  • Fijn dat PraktijkGenerator in de drukke decembermaand in het notariaat zeer snel heeft gereageerd op mijn vraag per mail! Hierdoor kon de betreffende akte nog die maand passeren.

    Gijsbert van der Heiden van Notariskantoor Van der Heiden te Streefkerk
  • Je kennis op peil houden is een must als notaris. Bij PraktijkGenerator krijg ik alle know-how en PE-punten in één abonnement!

    Dorus de Hair, notaris bij De Hair Vrijdag notarissen & adviseurs te Oisterwijk
  • Inmiddels al meerdere Master Classes van PraktijkGenerator naar tevredenheid gevolgd. Fijn ook dat de rechtsgebieden familierecht en vastgoed worden behandeld.

    Idy van Hoek, notarisklerk bij Notariskantoor Annet Wijers te Heeze
  • Op 11 oktober 2018 heb ik de master class Goederenrecht voor de Notariële Vastgoedpraktijk bijgewoond. Kordate docenten die de cursus praktisch aanvliegen en ook openstaan voor interactie met de aanwezige. Zeer goede ervaring, ik zou het iedereen aan willen bevelen.

    Pepijn Beliën, notaris van Oostland Notaris te Berkel en Rodenrijs
  • Het is erg fijn om met Praktijkgenerator te werken, omdat Praktijkgenerator als modellenbank buitengewoon compleet is en je erop kunt vertrouwen dat deze modellen goed en actueel zijn.
    Max Hoedeman, Van Gogh Notarissen

    Max Hoedeman, notaris bij Van Gogh Notarissen, te Rucphen
  • Bij PraktijkGenerator.nl weten ze wat service is. Ik had een Engelse vertaling gedownload en kreeg kort daarop de mededeling dat er in dat model een fout stond die inmiddels was hersteld. Kijk, dat noem ik nou service! Elk model bevat fouten, de kans dat ze er bij PraktijkGenerator in blijven staan, is echter heel klein door hun open sourcesysteem.

    Martine Dekker, notaris bij Ligthelm & Dekker Notarissen te Rotterdam
  • Onlangs was ik betrokken bij een complexe certificering van aandelen. De checklist kernpunten administratievoorwaarden en het model van de administratievoorwaarden droegen eraan bij dat ik maatwerk kon leveren en deze certificering volledig naar de wensen van de opdrachtgever kon inrichten.  

    Erik Linssen, notaris bij Fokkema Linssen Notarissen Rotterdam
  • Dirk en Luutzen van Praktijkgenerator hebben het begrepen: het is niet alleen modellen afnemen. Zij staan open voor suggesties en vragen worden snel beantwoord. Ook bieden zij master classes aan (waar abonnees overigens vaak gratis gebruik van kunnen maken) waar je écht iets van opsteekt. Kortom: service is een werkwoord en wij zijn enthousiast!

    Karen Anne Hüpler-Hebben notaris bij Kaep Notaris Utrecht
  • Dankzij PraktijkGenerator ben ik 's-avonds vader voor mijn kinderen in plaats van iemand die zijn eigen modellen zit te maken.

    Theo de Bie, notaris bij Van Mourik & De Bie Notarissen, Schaik
  • De notaris doet er verstandig aan de gereedschappen voor zijn praktijk in te kopen. Dat geldt ook voor zijn modellen. PraktijkGenerator biedt een compleet systeem, waarmee zeer efficiënt en op kwalitatief hoog niveau kan worden gewerkt.

    Steven Perrick, advocaat en hoogleraar notarieel recht aan de UvA
  • Mijn oordeel is positief. Ik zou de website en de informatie het cijfer 8 geven.

    Arie Jan van der Bijl, notaris te Zoetermeer
  • Helemaal consequent zijn de initiatiefnemers achter de Praktijkgenerator echter niet. Zij laten geen mogelijkheid onbenut om op te merken dat notarissen veelal te weinig rekenen in verhouding tot het belang van hun werkzaamheden en de (tegenwoordig bijna unieke) dienstvaardigheid die zij daarbij betrachten. Nu bezondigen zij zich aan dezelfde fout. Ongevraagd gratis PE-punten voor notarissen en hun kandidaat-notarissen en notarieel medewerkers, inbegrepen in een maandelijkse fee die toch al concurrerend was...

    Jeroen Ammerlaan, Ammerlaan Legal, Goes
Overzicht aangesloten notariskantoren

Mail of bel

026 379 19 12

voor meer info