dinsdag 27 september 2022

Ongestoord-Gestoord

Onze smartphonemaatschappij is zo ingericht dat we ons volledig openstellen aan allerlei soorten verstoringen. De smartphone geeft allerlei piepjes en bliepjes als er berichten op WhatsApp, Facebook, Instagram, e-mail etc binnenkomen. De permanente news feeds die wij op onze computers toelaten (tijdens het werk) zorgen ook voor een continue stroom aan verstoringen. En dan moet je nog werken ook.

Elk piepje en bliebje haalt jou uit het proces waarin je bezig was. We trainen onszelf niet om ons te concentreren maar om ons te divergeren en om onmiddellijk te reageren op elke verstoring. Op de lange duur maakt ons dat tot weinig effectieve individuen.

Gek genoeg vinden we mensen “gestoord” die er juist voor kiezen om niet gestoord te worden.

Het is  not done om niet onmiddellijk te reageren op het berichtje uit de voetbalappgroep van je kind dat Pietje 3 minuten later op de training aankomt. Dat bericht wordt nog gevolgd door minimaal drie berichten van dezelfde ouder om de voortgang van de vertraging van het kind met de groep te delen. Waarop vervolgens andere ouders reageren met allerlei verschillende emoticons en ondersteunende teksten.

Nu zou je zeggen wat maakt het uit, de verstoring heeft alleen maar tot gevolg dat (het werk) wat je aan het doen was met enige seconden of minuten wordt vertraagd.

Dat blijkt niet zo te zijn. Het blijkt dat een verstoring niet alleen een vertraging oplevert, maar dat als je weer terug wilt naar daar waar je gebleven was, je (iets) verder terug moet om de draad weer op te pakken. Je moet als het ware een stukje van het werk opnieuw doen om op het punt waarop je werd gestoord terug te keren. Dat negatieve effect van verstoring, als dat maar vaak genoeg wordt herhaald, zorgt ervoor dat je achteruit werkt in plaats van vooruit.

Dat aspect van verstoring krijgt weinig aandacht.

We moeten (weer) leren om ons te concentreren.

Ga je uit eten, dan zie je regelmatig tafels waar de gasten (bijna) allemaal geconcentreerd naar hun smartphone zitten te turen. Dat is het ultieme openstellen voor verstoringen, er kan altijd een berichtje komen, dat nog leuker of belangrijker is dan het bericht/filmpje/spelletje dat we nu consumeren. FOMO.

Dat is niet de concentratie die ik bedoel. Ik bedoel de concentratie, dat je welbewust en welgekozen jezelf afsluit voor verstoring en geconcentreerd één taak afrondt.

En toen? What’s the point, waarom stoor je ons met dit artikel?

Kijk eens naar de werkvloer van je notariskantoor. Hoeveel mensen staan aan, i.d.z.v. dat elke piepje hen uit hun concentratie haalt?

En probeer dan maar eens een dossier behandeld te krijgen, of een aandeelhoudersregister af te ronden. Het notariële werk (elk soort dossier) bestaat uit tientallen en soms honderden verstoringen, doordat er vele acties/reacties nodig zijn om het werk af te ronden. Wees je bewust van de impact die dat heeft (zeker indachtig de nadelige naijleffect van de verstoring in het algemeen) en wees je bewust van hoeveel tijd er (ongemerkt en onzichtbaar) verdwijnt in de afhandeling, waar onbewust geen vergoeding voor wordt gevraagd.

Lees HIER wat de footprint is van een notarieel dossier.

Wil je eens vrijblijvend praten over de mogelijkheden om te veranderen? Neem contact op met Wendy Bootsman, consultant praktijkontwikkeling, voor een afspraak om hier samen naar te kijken (telefoon 06 516 909 23 of e-mail: wendy.bootsman@praktijkgenerator.nl).

  • Fijn dat PraktijkGenerator nu ook toelichtingen bij huwelijksvoorwaarden aanbiedt. De toelichtingen zijn ook intelligent gemaakt en daardoor in no time klaar.

    Gijsbert van der Heiden van Notariskantoor Van der Heiden te Streefkerk
  • Ik ben zeer tevreden met het abonnement bij PraktijkGenerator. Met PraktijkGenerator heb ik 3 voor de prijs van 1: alle know-how, (intelligente) modellen en PE-punten in één abonnement. Daarnaast kunnen wij gebruik maken van de expertise van de medewerkers van PraktijkGenerator en kunnen wij altijd terecht met vragen. Van belang is met name snel telefonisch advies over juridische kwesties maar ook gevraagd en ongevraagd advies over het runnen van een notariskantoor in deze tijden.
    Mevrouw mr J.P.M.L. Martens-Posthumus, notaris bij VanLier Posthumus notarissen
  • Ik ben superblij met PraktijkGenerator, hadden we veel eerder moeten doen. Een actueel modellenbestand tot je beschikking hebben scheelt een hoop tijd in plaats van alles zelf uitzoeken. Het is het geld meer dan waard!

    Mevrouw mr. F.P. Smink, notaris bij Notariskantoor Ellemers te Sneek
  • Het boekje "Boost jouw notariskantoor" is niet alleen een must voor notariskantoren maar ook voor andere professionals als advocaten en accountants. Een handleiding om jouw doelgroep en product te leren te begrijpen en voorspelbare groei te bereiken. Vraag ernaar bij PraktijkGenerator: ze zenden het jou GRATIS toe.

    Dirk-Jan Rol, eigenaar van Admare, administratiekantoor voor de juridische sector
  • Ik voel mij sterker met PraktijkGenerator, het is mijn notariële partner.

    Jesse Russel van Team Notarissen in Maastricht
  • Fijn dat PraktijkGenerator in de drukke decembermaand in het notariaat zeer snel heeft gereageerd op mijn vraag per mail! Hierdoor kon de betreffende akte nog die maand passeren.

    Gijsbert van der Heiden van Notariskantoor Van der Heiden te Streefkerk
  • Je kennis op peil houden is een must als notaris. Bij PraktijkGenerator krijg ik alle know-how en PE-punten in één abonnement!

    Dorus de Hair, notaris bij De Hair Vrijdag notarissen & adviseurs te Oisterwijk
  • Inmiddels al meerdere Master Classes van PraktijkGenerator naar tevredenheid gevolgd. Fijn ook dat de rechtsgebieden familierecht en vastgoed worden behandeld.

    Idy van Hoek, notarisklerk bij Notariskantoor Annet Wijers te Heeze
  • Op 11 oktober 2018 heb ik de master class Goederenrecht voor de Notariële Vastgoedpraktijk bijgewoond. Kordate docenten die de cursus praktisch aanvliegen en ook openstaan voor interactie met de aanwezige. Zeer goede ervaring, ik zou het iedereen aan willen bevelen.

    Pepijn Beliën, notaris van Oostland Notaris te Berkel en Rodenrijs
  • Het is erg fijn om met Praktijkgenerator te werken, omdat Praktijkgenerator als modellenbank buitengewoon compleet is en je erop kunt vertrouwen dat deze modellen goed en actueel zijn.
    Max Hoedeman, Van Gogh Notarissen

    Max Hoedeman, notaris bij Van Gogh Notarissen, te Rucphen
  • Bij PraktijkGenerator.nl weten ze wat service is. Ik had een Engelse vertaling gedownload en kreeg kort daarop de mededeling dat er in dat model een fout stond die inmiddels was hersteld. Kijk, dat noem ik nou service! Elk model bevat fouten, de kans dat ze er bij PraktijkGenerator in blijven staan, is echter heel klein door hun open sourcesysteem.

    Martine Dekker, notaris bij Ligthelm & Dekker Notarissen te Rotterdam
  • Onlangs was ik betrokken bij een complexe certificering van aandelen. De checklist kernpunten administratievoorwaarden en het model van de administratievoorwaarden droegen eraan bij dat ik maatwerk kon leveren en deze certificering volledig naar de wensen van de opdrachtgever kon inrichten.  

    Erik Linssen, notaris bij Fokkema Linssen Notarissen Rotterdam
  • Dirk en Luutzen van Praktijkgenerator hebben het begrepen: het is niet alleen modellen afnemen. Zij staan open voor suggesties en vragen worden snel beantwoord. Ook bieden zij master classes aan (waar abonnees overigens vaak gratis gebruik van kunnen maken) waar je écht iets van opsteekt. Kortom: service is een werkwoord en wij zijn enthousiast!

    Karen Anne Hüpler-Hebben notaris bij Kaep Notaris Utrecht
  • Dankzij PraktijkGenerator ben ik 's-avonds vader voor mijn kinderen in plaats van iemand die zijn eigen modellen zit te maken.

    Theo de Bie, notaris bij Van Mourik & De Bie Notarissen, Schaik
  • De notaris doet er verstandig aan de gereedschappen voor zijn praktijk in te kopen. Dat geldt ook voor zijn modellen. PraktijkGenerator biedt een compleet systeem, waarmee zeer efficiënt en op kwalitatief hoog niveau kan worden gewerkt.

    Steven Perrick, advocaat en hoogleraar notarieel recht aan de UvA
  • Mijn oordeel is positief. Ik zou de website en de informatie het cijfer 8 geven.

    Arie Jan van der Bijl, notaris te Zoetermeer
  • Helemaal consequent zijn de initiatiefnemers achter de Praktijkgenerator echter niet. Zij laten geen mogelijkheid onbenut om op te merken dat notarissen veelal te weinig rekenen in verhouding tot het belang van hun werkzaamheden en de (tegenwoordig bijna unieke) dienstvaardigheid die zij daarbij betrachten. Nu bezondigen zij zich aan dezelfde fout. Ongevraagd gratis PE-punten voor notarissen en hun kandidaat-notarissen en notarieel medewerkers, inbegrepen in een maandelijkse fee die toch al concurrerend was...

    Jeroen Ammerlaan, Ammerlaan Legal, Goes
Overzicht aangesloten notariskantoren

Mail of bel

026 379 19 12

voor meer info