donderdag 1 december 2016

Even en Alvast

Notaris, ik heb alvast statuten voor de stichting gemaakt, dat bespaart u een hoop werk. Wie kent ze niet, de cliënten die het jou makkelijk willen maken, met als enige doel de rekening zo laag mogelijk te houden.  Ach, kunt u even naar deze overeenkomst kijken?

Het woord “even” drukt uit dat de vraagsteller kennelijk precies weet wat jij allemaal moet doen, anders wist hij toch niet dat het maar “ even” tijd kost? Maar: als hij alles al weet, heeft hij jou toch niet nodig? Het woord “even” drukt eigenlijk alleen maar uit dat hij er niet voor wil betalen, dat je alleen maar mag zeggen: het is goed zo. Het is niet de bedoeling dat je met opmerkingen komt.

Met de komst van winkelketens, uitvaartverzekeraars en internetbedrijven die BV’s voor hele lage prijzen aanbieden, zal het bovenstaande alleen maar toenemen.

De tuchtrechter heeft echter weinig medelijden met de notaris die een akte passeert, zonder al te diep op de zaak in te gaan of advies geeft na “even“ te hebben gekeken. De verongelijkte cliënt stelt bij een tucht- of schadeprocedure: Jij hebt er toch naar gekeken? Hij laat het woordje “even” gemakshalve weg.

Pas hier dus mee op en probeer de betrokkenen aan tafel te krijgen, stel vragen, belehr en reken voor jouw advies. Doe bij die gelegenheid aan intakeoptimalisatie.

Laat je niet verleiden om het huiswerk van de cliënt of de stukken voorbereid door winkelketens, uitvaartverzekeraars en andere bedrijven, hoe goed bedoeld ook, te gebruiken. Als je passeert of adviseert, moet je de volle omvang van de zaak in ogenschouw nemen. Je weet niet of die volle omvang boven tafel komt als je de intakevragen en de antwoorden en twijfels van cliënten niet hebt gezien. Cliënten weten nu eenmaal niet wat ze niet weten…. En daar ligt een kans voor jou als trusted advisor. Is dat makkelijk? nee, want iedereen weet dat een testament toch maar EUR 125 inclusief kost. Je zult dus moeten uitleggen waarom jij verplicht bent het anders te doen. En als de cliënt dat niet wil, houd dan je rug recht en help hem niet.

Laat een reactie achter.

  • Cindy van Goethem, notaris in Hulst

    Met PraktijkGenerator ga ik met een gerust hart slapen. Ik weet dat mijn output up-to-date is. Ik voel me sterker met PraktijkGenerator, het is mijn notariële partner.
  • Het is erg fijn om met Praktijkgenerator te werken, omdat Praktijkgenerator als modellenbank buitengewoon compleet is en je erop kunt vertrouwen dat deze modellen goed en actueel zijn.
    Max Hoedeman, Van Gogh Notarissen

    Max Hoedeman, notaris bij Van Gogh Notarissen, te Rucphen
  • Bij PraktijkGenerator.nl weten ze wat service is. Ik had een Engelse vertaling gedownload en kreeg kort daarop de mededeling dat er in dat model een fout stond die inmiddels was hersteld. Kijk, dat noem ik nou service! Elk model bevat fouten, de kans dat ze er bij PraktijkGenerator in blijven staan, is echter heel klein door hun open sourcesysteem.

    Martine Dekker, notaris bij Ligthelm & Dekker Notarissen te Rotterdam
  • Onlangs was ik betrokken bij een complexe certificering van aandelen. De checklist kernpunten administratievoorwaarden en het model van de administratievoorwaarden droegen eraan bij dat ik maatwerk kon leveren en deze certificering volledig naar de wensen van de opdrachtgever kon inrichten.  

    Erik Linssen, notaris bij Fokkema Linssen Notarissen Rotterdam
  • Wat een nuttige en inspirerende Master Class volgde ik via PraktijkGenerator over de Bedrijfsopvolgingsfaciliteit. PraktijkGenerator, ook voor de familierechtspecialist een aanrader!

    Nienke van Doorn-Laurs De Adviespraktijk Familierecht
  • Dirk en Luutzen van Praktijkgenerator hebben het begrepen: het is niet alleen modellen afnemen. Zij staan open voor suggesties en vragen worden snel beantwoord. Ook bieden zij master classes aan (waar abonnees overigens vaak gratis gebruik van kunnen maken) waar je écht iets van opsteekt. Kortom: service is een werkwoord en wij zijn enthousiast!

    Karen Anne Hüpler-Hebben notaris bij Kaep Notaris Utrecht
  • Dankzij PraktijkGenerator ben ik 's-avonds vader voor mijn kinderen in plaats van iemand die zijn eigen modellen zit te maken.

    Theo de Bie, notaris bij Van Mourik & De Bie Notarissen, Schaik
  • De notaris doet er verstandig aan de gereedschappen voor zijn praktijk in te kopen. Dat geldt ook voor zijn modellen. PraktijkGenerator biedt een compleet systeem, waarmee zeer efficiënt en op kwalitatief hoog niveau kan worden gewerkt.

    Steven Perrick, advocaat en hoogleraar notarieel recht aan de UvA
  • Door Praktijkgenerator heb ik al voor vele duizenden euro's extra werk uit bestaande dossiers gehaald en kan ik ook complexe zaken gemakkelijk aan. Het systeem verdient zich in een mum van tijd terug.

    Notariaat Kremer, Oldebroek/Wezep
  • Mijn oordeel is positief. Ik zou de website en de informatie het cijfer 8 geven.

    Arie Jan van der Bijl, notaris te Zoetermeer
  • De website werkt prima. Modellen zijn goed en ook juist de "kleine" modellen (van volmachten, besluiten e.d.) zijn erg handig. Kortom, ik ben een tevreden gebruiker van de website.

    Guido van den Bos, notaris te Nijkerk
  • Ik heb in ieder geval veel plezier en profijt van de generator. Voor een klein kantoor, is het ideaal!

    Caroline Neering, notaris te Den Haag
  • Helemaal consequent zijn de initiatiefnemers achter de Praktijkgenerator echter niet. Zij laten geen mogelijkheid onbenut om op te merken dat notarissen veelal te weinig rekenen in verhouding tot het belang van hun werkzaamheden en de (tegenwoordig bijna unieke) dienstvaardigheid die zij daarbij betrachten. Nu bezondigen zij zich aan dezelfde fout. Ongevraagd gratis PE-punten voor notarissen en hun kandidaat-notarissen en notarieel medewerkers, inbegrepen in een maandelijkse fee die toch al concurrerend was...

    Jeroen Ammerlaan, Ammerlaan Legal, Goes
Overzicht aangesloten notariskantoren

Mail of bel

026- 3791912

voor meer info