dinsdag 4 december 2018

Circle of Trust of Vertrouwenscirkel

Hoe wordt een vreemde jouw cliënt?

Anders dan velen denken, komt prijs op de laatste plaats als motivatie om cliënt te worden.

Eerst komt vertrouwen, dan kwaliteit (in de perceptie van de cliënt), dan service en dan keuze (gevoel van controle). Pas daarna komt de prijs.

Wellicht komt de verwarring voort uit het onderscheid tussen klant en cliënt. Een klant zoekt de goedkoopste oplossing en is zo weer vertrokken als jij niet meer de goedkoopste bent. Een cliënt zoekt een relatie op basis van vertrouwen.

Zorg dat jij de expert bent, dat draagt bij aan het vertrouwen.

Hoe werkt de vertrouwenscirkel?

  1. Zorg dat jouw prospect jou kent.
  2. Zorg dat jouw prospect jou aardig vindt.
  3. Zorg dat hij jou gaat vertrouwen.
  4. Dan kan hij jouw cliënt worden.
  5. Zorg voor overdelivery en wowfactor, dan kan hij jouw ambassadeur worden.
  6. Is hij jouw ambassadeur, dan zorgt hij ervoor dat vreemden jou aardig gaan vinden.  

Enzovoorts. De cirkel is rond.

Wat kun jij doen om dit voor jou te laten werken?

  1. Wordt bekend: dat kan via mond-op-mondreclame, via emailmarketing, via advertenties, lezingen, publicatie etc. 
  2. Wordt aardig gevonden: men gunt aardige mensen nu eenmaal meer dan niet aardige mensen. Aardig gevonden wordt je als jij iets geeft aan jouw prospect, een gratis lezing over een bepaald notarieel onderwerp, een klein cadeautje, een gratis kennismakingsgesprek, een gratis tip of advies of iets dergelijks.
  3. Win het vertrouwen. Gebruik je Belehrungspflicht om de prospect te waarschuwen voor wat er allemaal mis kan gaan en laat hem dan weten dat jij de oplossing hebt om de vervelende gevolgen te voorkomen en hoe jij de prospect daarmee kunt helpen. Dan toon je jouw expertpositie en als mensen zich onzeker voelen, laten ze zich graag leiden door diegene die zij als expert beschouwen. Maak hier een systeem van. Dat systeem heet INTAKEOPTIMALISATIE.
  4. Help hem te laten zien wat hij moet doen om zich door jou te kunnen laten adviseren/helpen.
  5. Als je meer doet dan de cliënt verwacht, doe je aan overdelivery. En daar houden mensen van, want dan voelen ze zich speciaal en dat wil nu eenmaal iedereen. Spreek ze aan bij hun naam, laat zien dat je hun geschiedenis kent, vraag naar hun kinderen, zorg voor een band.
  6. En als jij dit allemaal doet, vinden ze jou extreem aardig. Een extreem tevreden cliënt deelt zijn tevredenheid met maximaal 5 anderen. Een ontevreden cliënt met minimaal 10.

NB:

  • Vertrouwen moet je zelf winnen.
  • In de circle of trust staat nergens het euroteken (€): de prijs is nagenoeg irrelevant. Waarom zijn de meeste notarissen dan nog steeds bezig zich te onderscheiden van de rest op basis van prijs?

Laat een reactie achter.

  • Met veel plezier woon ik de Master Classes van PraktijkGenerator bij, omdat deze goed georganiseerd zijn en inhoudelijk heel sterk zijn. Ik kan de Master Classes bij een ieder van harte aanbevelen.

    De heer mr B.L.W.P. Versteeg, notaris bij VHN Notarissen in Den Helder
  • De Praktijkgenerator is voor mijn kantoor een zeer waardevolle database!

    Wim van Ringelesteijn van Notariskantoor Mr W. van Ringelesteijn in Alblasserdam
  • Fijn dat PraktijkGenerator nu ook toelichtingen bij huwelijksvoorwaarden aanbiedt. De toelichtingen zijn ook intelligent gemaakt en daardoor in no time klaar.

    Gijsbert van der Heiden van Notariskantoor Van der Heiden te Streefkerk
  • Ik ben zeer tevreden met het abonnement bij PraktijkGenerator. Met PraktijkGenerator heb ik 3 voor de prijs van 1: alle know-how, (intelligente) modellen en PE-punten in één abonnement. Daarnaast kunnen wij gebruik maken van de expertise van de medewerkers van PraktijkGenerator en kunnen wij altijd terecht met vragen. Van belang is met name snel telefonisch advies over juridische kwesties maar ook gevraagd en ongevraagd advies over het runnen van een notariskantoor in deze tijden.
    Mevrouw mr J.P.M.L. Martens-Posthumus, notaris bij VanLier Posthumus notarissen
  • Ik ben superblij met PraktijkGenerator, hadden we veel eerder moeten doen. Een actueel modellenbestand tot je beschikking hebben scheelt een hoop tijd in plaats van alles zelf uitzoeken. Het is het geld meer dan waard!

    Mevrouw mr. F.P. Smink, notaris bij Notariskantoor Ellemers te Sneek
  • Het boekje "Boost jouw notariskantoor" is niet alleen een must voor notariskantoren maar ook voor andere professionals als advocaten en accountants. Een handleiding om jouw doelgroep en product te leren te begrijpen en voorspelbare groei te bereiken. Vraag ernaar bij PraktijkGenerator: ze zenden het jou GRATIS toe.

    Dirk-Jan Rol, eigenaar van Admare, administratiekantoor voor de juridische sector
  • Ik voel mij sterker met PraktijkGenerator, het is mijn notariële partner.

    Jesse Russel van Team Notarissen in Maastricht
  • Fijn dat PraktijkGenerator in de drukke decembermaand in het notariaat zeer snel heeft gereageerd op mijn vraag per mail! Hierdoor kon de betreffende akte nog die maand passeren.

    Gijsbert van der Heiden van Notariskantoor Van der Heiden te Streefkerk
  • Je kennis op peil houden is een must als notaris. Bij PraktijkGenerator krijg ik alle know-how en PE-punten in één abonnement!

    Dorus de Hair, notaris bij De Hair Vrijdag notarissen & adviseurs te Oisterwijk
  • Inmiddels al meerdere Master Classes van PraktijkGenerator naar tevredenheid gevolgd. Fijn ook dat de rechtsgebieden familierecht en vastgoed worden behandeld.

    Idy van Hoek, notarisklerk bij Notariskantoor Annet Wijers te Heeze
  • Op 11 oktober 2018 heb ik de master class Goederenrecht voor de Notariële Vastgoedpraktijk bijgewoond. Kordate docenten die de cursus praktisch aanvliegen en ook openstaan voor interactie met de aanwezige. Zeer goede ervaring, ik zou het iedereen aan willen bevelen.

    Pepijn Beliën, notaris van Oostland Notaris te Berkel en Rodenrijs
  • Het is erg fijn om met Praktijkgenerator te werken, omdat Praktijkgenerator als modellenbank buitengewoon compleet is en je erop kunt vertrouwen dat deze modellen goed en actueel zijn.
    Max Hoedeman, Van Gogh Notarissen

    Max Hoedeman, notaris bij Van Gogh Notarissen, te Rucphen
  • Bij PraktijkGenerator.nl weten ze wat service is. Ik had een Engelse vertaling gedownload en kreeg kort daarop de mededeling dat er in dat model een fout stond die inmiddels was hersteld. Kijk, dat noem ik nou service! Elk model bevat fouten, de kans dat ze er bij PraktijkGenerator in blijven staan, is echter heel klein door hun open sourcesysteem.

    Martine Dekker, notaris bij Ligthelm & Dekker Notarissen te Rotterdam
  • Onlangs was ik betrokken bij een complexe certificering van aandelen. De checklist kernpunten administratievoorwaarden en het model van de administratievoorwaarden droegen eraan bij dat ik maatwerk kon leveren en deze certificering volledig naar de wensen van de opdrachtgever kon inrichten.  

    Erik Linssen, notaris bij Fokkema Linssen Notarissen Rotterdam
  • Dirk en Luutzen van Praktijkgenerator hebben het begrepen: het is niet alleen modellen afnemen. Zij staan open voor suggesties en vragen worden snel beantwoord. Ook bieden zij master classes aan (waar abonnees overigens vaak gratis gebruik van kunnen maken) waar je écht iets van opsteekt. Kortom: service is een werkwoord en wij zijn enthousiast!

    Karen Anne Hüpler-Hebben notaris bij Kaep Notaris Utrecht
  • Dankzij PraktijkGenerator ben ik 's-avonds vader voor mijn kinderen in plaats van iemand die zijn eigen modellen zit te maken.

    Theo de Bie, notaris bij Van Mourik & De Bie Notarissen, Schaik
  • De notaris doet er verstandig aan de gereedschappen voor zijn praktijk in te kopen. Dat geldt ook voor zijn modellen. PraktijkGenerator biedt een compleet systeem, waarmee zeer efficiënt en op kwalitatief hoog niveau kan worden gewerkt.

    Steven Perrick, advocaat en hoogleraar notarieel recht aan de UvA
  • Mijn oordeel is positief. Ik zou de website en de informatie het cijfer 8 geven.

    Arie Jan van der Bijl, notaris te Zoetermeer
  • Helemaal consequent zijn de initiatiefnemers achter de Praktijkgenerator echter niet. Zij laten geen mogelijkheid onbenut om op te merken dat notarissen veelal te weinig rekenen in verhouding tot het belang van hun werkzaamheden en de (tegenwoordig bijna unieke) dienstvaardigheid die zij daarbij betrachten. Nu bezondigen zij zich aan dezelfde fout. Ongevraagd gratis PE-punten voor notarissen en hun kandidaat-notarissen en notarieel medewerkers, inbegrepen in een maandelijkse fee die toch al concurrerend was...

    Jeroen Ammerlaan, Ammerlaan Legal, Goes
Overzicht aangesloten notariskantoren

Mail of bel

026 379 19 12

voor meer info